Třikrát více Čechů než před pouhými 25 lety dnes trpí obezitou. Nadbytek váhy trápí více než milion lidí. To je desetina populace! A Češi tak už dávno platí za nejtlustší v Evropě. Mindful Eating by to ale mohl změnit!

„Přebytečné kilogramy trápí 64 % českých mužů a 49 % žen. Od posledního srovnatelného průzkumu z roku 2005 vzrostl počet Čechů s obezitou v průměru o 5 % (což je zhruba 425 000 lidí) a to skutečně není málo.

„V mnoha případech není jídlo důvodem, proč přibíráme na váze. Je jím snacking, nevědomé jedení, zatímco sledujeme televizi, když jsme přepnutí na autopilota a ani nevnímáme, co jíme,“ říká doktorka Susan Albers, autorka knihy Jez, pij, buď vědomý. Dalším důvodem mohou být negativní emoce. „Většina jídla, které lidé snědí, nemá co dělat s hladem. Má co dělat se stresem, úzkostí, smutkem nebo frustrací.“

dr susan albers 5

Susan Albers

Jezte tak, abyste o tom věděli

„Vědomé jedení (Mindful Eating) je praktika, kdy jste vědomě přítomní při jídle a záměrně si všímáte všech smyslových vjemů, zatímco separujete zážitky, myšlenky a pocity od svých soudů,“ vysvětlila klinická psycholožka Melanie Greenberg.

„Mindfulness“ je vědecky ověřená metoda. Pomůže vám „překonfigurovat“ mozek, získat kontrolu nad strachem a zvýšit aktivitu v těch částech mozku zodpovědných za empatii. Navíc snižuje stres, deprese a krevní tlak.

Lidské tělo přirozeně ví, jaké jídlo potřebuje. Bohužel tuky, cukry, soli a chemikálie – v podstatě veškeré „junk food“ – naše tělo oblbují a svým způsobem nám zatemňují mozek. Vytváří v nás závislost na nezdravém jídle. Proto ztrácíme schopnost vnímat, co naše tělo potřebuje, aby se cítilo dobře.

Vědomé jedení vám pomůže získat tuto schopnost zpátky. Opravdové gurmány jistě potěší, že dostanou příležitost užít si chuť jídla jako nikdy dřív.

Ptejte se, proč jíte

Podle Michelle May, autorky knihy Jezte, co milujete, milujte, co jíte, je užitečné se před každým jídlem ujistit, proč jíte. Máte skutečně hlad? Nebo je to jenom stres? Chuť? Nuda? Ne že by vám to zabránilo jíst, ale budete si více vědomí svých činů.

Jedna studie zjistila, že pokud jíte před televizí, nabíráte průměrně o 10 kalorií více během jediného jídla a ze zatím neznámého důvodu o 25 % kalorií později. Stejný efekt má jedení před filmy na počítači nebo se smartfonem.

Proč jsou důležité ticho a pozornost?

Taky vám rodiče říkali „při jídle se nemluví“? Jakkoliv jsem tuto větu nesnášel, možná měla své opodstatnění. Podle Melanie Greenberg se při jídle v tichu snáze soustředíte na vjemy z jídla. Těžko si můžete být vědomi svého těla, když se rozptylujete konverzací.

shutterstock 731710189

U jídla odložte tablety a mobily.

Než se ponoříte vidličkou do jídla, pořádně si prohlédněte, co máte na talíři. Soustřeďte se na tvary, barvy, vůně. Velice pomalu všechno ochutnejte a vychutnejte si každé sousto. Nezáleží na tom, že jste to stejné viděli už tisíckrát. Každý kousek salátu, brambory nebo kuřete je jedinečný.

Soustřeďte se na to, jak se cítíte před jídlem, během jídla i po něm. Sledujte změny, které ve vás nastaly. Naslouchejte svému tělu a dejte mu to, co ještě potřebuje. Jak to poznáte? Většinou tak, že na to máte chuť. I když je to třeba kousek čokolády. Past není v druhu jídla, ale v jeho množství.

foto: Shutterstock