Škodí lidskému zdraví a obsahují ho i potraviny, u kterých byste to opravdu nečekali. Bílý neboli rafinovaný cukr přitom není jediný způsob uspokojení mlsných jazýčků. Jaké jsou jeho přírodní alternativy?

Spotřeba rafinovaného bílého cukru celosvětově stoupá. V České republice člověk zkonzumuje neuvěřitelných 40 kilogramů tohoto sladidla ročně. A to i přesto, že odborníci upozorňují na jeho negativní dopad na lidské zdraví. Sladkého se přitom nemusíte vzdávat. Stačí jen bílý cukr nahradit zdravější variantou.

Z divoké Kanady až na váš stůl

Milujete vafle nebo palačinky? Pak už nejspíš javorový sirup doma máte. Buďte si ale jistí, že ho v kuchyni využijete nejen k oslazení své víkendové snídaně. Jeho výrazná ořechovo-medová chuť ozvláštní také spoustu dalších sladkých pokrmů.

Schválně ho zkuste přidat při pečení místo cukru či medu třeba do bananabreadu nebo obyčejné bábovky. Tyhle oblíbené dezerty pak získají úplně nový rozměr. Navíc budete mít skvělý pocit z toho, že do svého organismu vpravíte kromě notné dávky energie také spoustu minerálů v čele s manganem, který se postará o správnou funkčnost buněk.

Mexické sladidlo

V Americe ještě chvíli zůstaneme, tentokrát se ale z drsného severu přesuneme o něco níže, do Mexika. Právě to je totiž domovem dalšího skvělého přírodního sladidla, které je dokonce až o 40 % sladší než bílý cukr.

Agáve sirup ale na rozdíl od svého kanadského kolegy nemá tak výraznou chuť, proto jím můžete bez obav osladit třeba oblíbenou kávu, čaj i další nápoje. Skvěle se také hodí do ranních kaší a do pečení. Při výběru však neváhejte investovat do kvality a sáhněte po agávovém sirupu s nižším podílem fruktózy, který je pro vaše tělo prospěšnější než jeho levnější alternativy.

Nejen pro diabetiky

Už původní obyvatelé Jižní Ameriky dochucovali svá jídla dalším typem přírodního sladidla, které tehdy sloužilo i jako lék pro lepší trávení. V moderním světě se všakstévie začala využívat teprve nedávno.

Bez obav ji mohou používat také diabetici. Rostlinku stévie si klidně vypěstujete i sami doma, případně ji seženete ve formě tabletek či krystalků. Jen pozor, abyste to s jejím používáním nepřehnali. Stévie je totiž až 300x sladší než bílý rafinovaný cukr.

shutterstock 612900053

Rostlinku stévie si můžete vypěstovat i doma.

S příchutí exotické pláže

Lahodná karamelová chuť, široké využití v kuchyni a velmi nízký glykemický index k tomu. Kokosový sirup jednou vyzkoušíte a na bílý cukr si ani nevzpomenete. Přestože má hustou konzistenci, velmi dobře se rozpouští.

Proto ho můžete bez obav využít v teplé i studené kuchyni. Káva, čaj, smoothies, snídaňové směsi i zmrzlina oslazené kokosovým sirupem vás okamžitě přenesou na tropickou pláž s bělostným pískem. Navíc dodá vašemu tělu spoustu vitamínů a minerálů.

Sladké, které chrání vaše zuby

Že se po cukru kazí zuby, jste poprvé slyšeli nejspíš už někdy ve školce. Co kdyby vám ale někdo řekl, že existuje sladidlo, které ústní dutinu naopak chrání? Seznamte se s xylitolem, který vytváří v ústech chemicky příznivé prostředí a působí tak jako účinná ochrana proti zubnímu kazu.

Toto sladidlo se získává z březové kůry nebo z kukuřice. Na rozdíl od bílého cukru obsahuje o 40 % méně kalorií a má výrazněji nižší glykemický index. Chuťově a vzhledově byste je rozlišili jen těžko, xylitol ale váš organismus zdaleka tolik nezatíží.

Spoluautorka Eliška Jindrová

foto: Shutterstock, zdroj: iswari

Flowee eshop protože vím co chci