O rostlinné kuchyni slyšíme poslední dobou ze všech stran. Konzumace masa je podle zastánců raw stravy nepřirozená, protože maso je špatně stravitelné a naše tělo ucpává. Jenže kde berou vegani bílkoviny potřebné pro stavbu svalové tkáně? Bílkovina z masa se dá snadno nahradit a vegetariáni či vegani jí mnohdy jedí více než lidé, kteří běžně konzumují maso.

Většina vegetariánů to má zřejmě podobně jako já. Poté, co vysadí maso, se cítí skvěle. Mají pocit, že pomáhají zvířatům a připadají si tak nějak lehčí. Překypují energií, dobrou náladou a chutí do života.

Místo masa si dají hermelín, nivu nebo korbáčik. Jenže tak to trvá bohužel jen velmi krátký čas. Dříve, než bychom chtěli, se začne energie vytrácet a my se náhle potýkáme s neodolatelnými chutěmi na sladké. A tak se jim podvolíme. Protože po sladkém máme energii. Po sladkém nejsme unavení. A ve sladkém není maso. A tak to zase jde nějaký čas. Jaké jsou ale důsledky takového životního stylu? Tloustneme. A začínáme být nespokojení.

shutterstock 622381814

Vegani a vegetariáni jedí často víc bílkovin než "všežravci". O svůj jídelníček se totiž zajímají.

Příjem bílkovin

Náš stravovací systém každopádně stojí na příjmu bílkovin. Samozřejmě, že je nutné, aby ve stravě byl zastoupen i optimální poměr sacharidů, tuků, vitaminů a minerálů. Bílkoviny jsou ale tou nejsnadnější a zároveň i nejsložitější složkou, kterou je třeba hlídat.

Obzvláště ti, kteří se rozhodnou přejít na částečně či zcela rostlinnou stravu, by měli množství bílkovin, které přijímají, věnovat zvýšenou pozornost. V praxi to totiž nefunguje tak, že si místo masa vezmeme sýr. Sýry jsou tučné a neobsahují tolik bílkovin jako maso. Je třeba přemýšlet nad tím, co, jak a kdy jíme.

Tělo, kterému schází bílkoviny, je vyčerpané a žádá rychlý zdroj energie – třeba ony cukry. Pokud tedy budeme ve stravě přijímat dostatek bílkovin, nebudou nás trápit chutě na sladké.

Kde je najít?

Vegetariáni a vegani někdy paradoxně jedí víc bílkoviny než lidé, kteří se stravují zcela běžně. Vědí totiž, čím mají maso nahradit a většinou také vědí, že bílkoviny by měly tvořit minimálně 20 % z celkového denního příjmu stravy.

Plnohodnotnou bílkovinu získáme například namícháním luštěniny s obilovinou – tedy například kombinací fazolí s rýží, cizrny s kus kusem, čočky s bulgurem, hrachu s kroupami a tak dále.

Bílkoviny v dobře stravitelné formě aminokyselin se nacházejí i v semenech a oříškách, které můžeme křoupat během celého dne. Denní dávku ořechů rovněž můžeme získat z dnes velmi populárních raw tyčinek. Dostatek bílkovin obsahují také rostlinné nápoje, které chutí i konzistencí připomínají mléko, najdeme ji v rostlinných jogurtech, sýrech, nebo proteinech. Bílkovin je tedy v rostlinné stravě dostupných hodně, proto není třeba se rostlinné stravy kvůli nedstatku bílkoviny obávat.

foto: Shutterstock, zdroj: Vegan.cz

Flowee eshop protože vím co chci