Saunování se stalo v posledních letech obrovským fenoménem. Jenže mnohdy lidé navštěvují sauny kvůli vymyšleným báchorkám. Mohli například slyšet, že jim horký suchý vzduch pomůže rychleji zhubnout nebo že se díky sauně zázračně vyléčí z chřipky. Podívejte se na další fámy, které kolují napříč světem. 

Mýtus číslo jedna zní: "Čím déle budu v sauně, tím lépe." Nejoblíbenějším druhem sauny je finská, při které se pohybuje teplota kolem 95 °C. Teplota je to opravdu vysoká, ale v krátkodobém horizontu působí na tělo příznivě. Pokud v sauně setrváte i přesto, že se už necítíte dobře, můžete si přivodit nepříjemné zdravotní komplikace. Přehřátý a dehydrovaný organismus je ovšem na rozdíl od abnormální činnosti srdce ještě tou nejmenší potíží. Proto je nutné dodržovat ideální čas saunování, který je u dospělé osoby stanoven na 15 minut.

Je ale důležité přehodnotit svůj momentální zdravotní stav. Pokud cítíte, že je něco v nepořádku již po pár minutách, raději saunu opusťte. Opravdu se nemusíte cítit zahanbeni.

sauna shutterstock 502748305

Pokud vám v sauně není dobře, raději odejděte.

Mýtus č. 2: Díky sauně rychleji zhubnu

Někteří jedinci chodí pravidelně do sauny s tím, že rychleji zhubnou. To je ale nesmysl. Podle odborníků lze samotným saunováním spálit zhruba jen 300 kalorií. Je to tím, že horkem neubývá tuk, ale vypařuje se voda, která je v těle zastoupena v bohatém množství. Ta se však vrátí ihned, jakmile se napijete nebo najíte. To jste nečekali, že? Je ale pravdou, že saunování zbavuje toxinů, jež jsou příčinou usazování tuku v podkoží. Mimoto posiluje metabolismus, a to je důležitý krok v procesu hubnutí.

Mýtus č. 3: Sauna není nic dobrého pro srdce

Mnoho lidí si myslí, že horko, které panuje v sauně, není vhodné pro kardiovaskulární systém. Další z mnoha mýtů. V sauně se cévy roztahují a rozesílají po celém těle větší množství krve. Tím se posilují, získávají větší elasticitu a zajišťují správné fungování krevního oběhu. Díky tomu se snižuje i riziko vzniku kardiovaskulárních chorob. Rychlé působení intenzivního tepla na srdce a cévy je tak zdraví prospěšné, navíc při pravidelném opakování se krevní tlak dokonce může dostat do přirozené hladiny. Dodržují-li se stanovená pravidla o doporučené délce saunování, je tato kúra pro zdravé jedince bezpečná.

deti sauna shutterstock 132753725

I děti mohou navštěvovat saunu. Doporučená délka pobytu v 65 °C je 3–8 minut.

Mýtus č. 4: Děti do sauny nepatří

V České republice není saunování u dětí ještě moc známé, ale všude po světě se běžně praktikuje. Vědci zjistili, že sauna má pozitivní účinky nejen pro dospělé, ale i pro jejich ratolesti. Co se týče věkové hranice, tak je vhodná pro starší tří let. K tomu se ale už vyjádří Petr Pavlacký, ředitel akvaparku Aqualand Moravia. Právě zde totiž pravidelně pořádají dětské saunování. "Pro děti se používají většinou speciální sauny, kde je teplota snížená na zhruba 65 °C, ovšem lze využít také klasickou saunu pro dospělé. V té by však dítě mělo sedět v nejnižších patrech, kde je teplota nižší. Rozdílná je oproti dospělým též délka pobytu v sauně. Dítě by zde mělo setrvat v rozmezí maximálně 3 až 8 minut. Ochlazování po sauně by pak mělo probíhat vlažnou vodou.“

Mýtus č. 5: Sauna jako lék proti různým virózám

Sauna slouží pouze jako prevence, z chřipky či angíny vás vážně nevyléčí. Lékaři sice doporučují se při nemoci vypotit, ale to platí pro postel, ne pro saunu. Extrémní horko působí zcela opačně. To znamená, že při horečce se teplota těla ještě zvýší, což je tak nějak jasné, ale navíc takové ucpané nosní dutiny bolí ještě více. Saunování také nelze kombinovat s léky, které pacienti při onemocnění naprosto běžně užívají. Mimoto je sauna vynikajícím prostředím pro šíření bakterií a virů nejen kvůli vlhku, ale též kvůli malému prostoru. Myslete tedy nejen na své zdraví, ale i na ostatní, které můžete velmi snadno nakazit.

foto: Shutterstock

Flowee eshop protože vím co chci

Což takhle dát si... špenát

Lenka Požárová
149 Kč

Zbavte se svých kil bolesti

Doreen Virtue, Ph.D.
188 Kč