V dnešní hektické době není workoholismus ničím neobvyklým. To, že spousta lidí práci obětuje převážnou část svých životů, je smutnou pravdou. Děsivých rozměrů nabývá v případě, kdy necháme hovořit čísla. Statistiky mluví jasně: V Japonsku zemře ročně na následky workoholismu až 1000 lidí.

A to je jen malá ukázka toho, jak se workoholismus podepisuje na životech současné populace. V Japonsku je smrt krajním případem. Dalších 5 % jedinců mladších 60 let zde vlivem přepracování podléhá mozkovým a srdečním příhodám. V Kanadě postihuje workoholismus plnou třetinu obyvatelstva. Studie prováděné v roce 2011 přicházejí s informací, že workoholici mají také oproti ostatním mnohem vyšší sklony k alkoholismu.

prepracovani shutterstock 354097562

K workoholismu mají sklony lidi s vyšším vzděláním a na postech, kde je zapotřebí kreativita či soutěživost.

Závislost jako každá jiná

Není náhodou, že workoholici inklinují k alkoholismu. Sám pojem workoholismus totiž z alkoholismu přímo vychází. V analogii s ním se poprvé objevil v USA. V české odborné literatuře se pak objevuje od roku 1989. Dříve platilo, že workoholismus jako závislost na práci je typický především pro mladé ambiciózní muže žijící ve velkých městech. To už ale dávno není pravdou. Faktem je, že sklony k workoholismu vykazují především lidé s vyšším vzděláním na postech, kde je potřeba kreativity a soutěživosti. Takové pozice dnes zastávají i ženy, proto by se i ony měly mít před rizikem workoholismu na pozoru.

Trávíte moc času v práci?

Pokud jednou za čas chytnete pracovní zápal a zdržíte se déle, než je obvyklé, ještě to nemusí znamenat, že jste workoholik. Rozhodně by to ale nemělo být více než třikrát do týdne. Jestli se to pravidelně stává, je možné, že se začíná něco dít. Jak na sobě poznat rodící se riziko workoholismu? Nebo jak pomoci blízkému trpícímu pracovním vypětím, aby nepřekročil onu tenkou hranici dělící jej od závislosti na práci? Podle profesora Robinsona můžeme rozdělit workoholiky do 5 typů.

prepracovani shutterstock 583520101

Déle, než je obvyklé, byste se v práci neměli zdržet vícekrát než 3x do týdne.

5 typů workoholika podle profesora Robinsona

Jedná se o urputný typ pracující ve dne v noci. O typ záchvatový, u něhož se zvýšená pracovitost střídá s totálním zhroucením. O aktivní typ trpící poruchou pozornosti, pro něhož je charakteristické vyvolávání konfliktů a nedotahování započatých činností. O typ vychutnávací, který se s prací doslova mazlí a neustále usiluje o dosažení maximální dokonalosti. A nakonec o typ pečující, který se dostává do stavů naprostého vyčerpání tím, že se za každou cenu snaží vyhovět každému. Tím v konečném důsledku trpí i jeho pracovní výkonnost.

Týká se workoholismus i vás? 

Kromě toho, že s pomocí profesora Robinsona můžete určit typ workoholismu u sebe nebo u svých blízkých či známých, byste si měli dávat pozor i na následujících 5 bodů.

1. Musíte mít v práci vše pod kontrolou – V práci jedete podle sebou předem sestaveného seznamu úkolů. Ačkoliv víte, že je nutně nemusíte vykonat hned, nepřestanete pracovat, dokud nejsou všechny položky splněné. A nesejde na tom, zda skončíte o půlnoci nebo ve 3 ráno.

prace shutterstock 117455212

Pokud si nedokážete představit dovolenou bez pracovních hovorů, je něco špatně.

2. Řešíte jen pracovní vztahy – Důležité je to, co se děje v práci. To, co se děje mimo pracovní sféru, je vedlejší. Tedy hádka či nedorozumění s kolegou nebo nadřízeným vám nedá spát. Ale rozpory s partnerem či rodinou můžete vyřešit později, protože to teď nutně nespěchá.

3. Máte převrácený žebříček hodnot – Práce je na prvním místě. Tečka. K tomu není třeba nic dodávat, protože přes to zkrátka nejede vlak.

4. Neumíte „vypnout“ – A to se netýká jen telefonu, tabletu, nebo notebooku, ale i celkového pracovního nasazení. Věnujete práci tolik času, že už zkrátka neumíte odpočívat. Ve chvílích, kdy byste měli relaxovat, se cítíte nesví, nervózní a neustále pokukujete po mobilním telefonu, zda vás náhodou neshání někdo z práce.

5. Nemáte čas na jídlo – Stejně jako všechno ostatní i jídlo stavíte na vedlejší kolej. Možná to zní legračně, ale workoholici skutečně zanedbávají jídlo, protože je zdržuje od práce. Začíná to tím, že jedí a u toho pracují. Končí to tím, že pijí kávu a energetické nápoje a něco malého si zobnou, jakmile se na chvilku uvolní z pracovního procesu.

Čtěte také: 

Práce nebo rodina? Sophiinu volbu řeší koncept Work-life balance

Jste jen unavení, nebo už nad vámi visí syndrom vyhoření?

Generace Y prý brzy celá vyhoří... hromadně!

 

 

 

foto: Shutterstock