Testování znalostí studentů formou počítačových testů se mnoho kantorů obává. Prý nejsou dostatečně vypovídající a nabízí studentům „manévrovací prostor“ pro vyhledávání správné odpovědi na internetu. Ing. Lukáš Masopust, který má jedenáctiletou praxi v oboru IT a je zároveň učitelem programování a informačních technologií na několika středních školách, v něm však spatřuje nesporné výhody. Kromě toho, že má žák okamžitou zpětnou vazbu, je i lépe připraven na technologickou budoucnost. 

img 2stmay5l
Elektronické testy dokážou být velmi přesné. Za předpokladu, že je samotný test správně sestaven. „Když uvedu příklad, je rozdíl mezi tím, kdy žáci píší souvislejší text a kdy jen odpovídají stručně či přímo vybírají správnou odpověď. Několikrát jsem sám zkoušel dát žákům možnost odpovědět souvisle a mohu potvrdit, že opravování je mnohem náročnější.

Rizikem je i to, že se mohou rozejít vaše představy o plném zodpovězení otázky s představou žáka,“ říká Lukáš Masopust, ale zároveň upozorňuje, že tyto potenciální problémy lze velmi jednoduše odstranit.

Jak tvrdí kantor, samotný test nemusí být postaven jen na výběru možností, ale na vepsání správného výsledku do příslušné kolonky. „Například já jsem několikrát po žácích požadoval v některých úlohách odvození, která pak vypracovávali zvlášť na papír, který museli odevzdat, nebo jsem se zeptal natolik konkrétně, že problematice museli rozumět, aby mohli odpovědět – nedal jsem na výběr z možností,“ dodává.

Bez rizika z nepřesných výsledků

Riziko, že by žáci pak našli správný výsledek při surfování na internetu, je velmi nízké. „Není nutné se dnes zabývat zakazováním technologií a ničit si zdraví hlídáním, zda žáci dělají, co nemají. Stačí dobře pokládat otázky,“ říká Lukáš Masopust a zároveň upozorňuje na efektivitu následné diskuse, která se nad výsledky testu vede.

shutterstock 64474027
Každý kantor má totiž možnost známku změnit v závislosti na obhajobě studenta. „Sám to rád aplikuji. Žáci píší nestandardizovaný test, proběhne automatická oprava, následně projdu výsledky a žáci mají při hodině možnost výsledky diskutovat. Tuto část má nejraději. Mám osobní zásadu, že známku, kterou si nedokážu obhájit před žákem, nesmím dát. A vždy si vážím žáků, kteří si umí a chtějí obhájit, co napsali.“

 

foto: Shutterstock, zdroj: Blog Kantora

Flowee eshop protože vím co chci