fbpx

Zveřejněno: 28. 9. 2017

Chození na klasické výstavy může být někdy nuda. Tak tomu ale rozhodně nebylo u projektu CYCLES Yemiho A. D., který v jedné výstavě propojil prvky tance, divadla i interaktivní galerie. Divák tak místo pasivního pozorování dostal intenzivní zážitek, kterým si prošel od začátku do konce.

Yemi Akinyemi Dele aka Yemi A. D., choreograf, režisér a kreativní producent, je především vizionář  a inspirativní figura nejen českého showbyznysu. Jeho choreografie slaví úspěch v Paříži, Londýně, Tokiu, LA i v dalších světových metropolích. Proslavil se hlavně spoluprací s hip-hopovou superstar Kanye Westem, který ho mimo jiné angažoval jako choreografa pro svá vystoupení na světovém turné k albu “The Beautiful Dark Twoisted Fantasy.” Spolupracoval také s dalšími hudebníky. Režíroval video k písni “School Beauty Queen” od české indie-rockové kapely Charlie Straight, které mu vyneslo ocenění Czech MTV za nejlepší klip roku 2011. Je také zakladatelem tanečního souboru JAD Dance Company, produkční firmy JAD Productions a taneční školy Dance Academy Prague.

cycles 6

Yemiho projekt CYCLES měl pouhých pět repríz.

Objevení vlastních talentů

Yemiho moderní taneční choreografie odrážejí globální trendy a dění ve společnosti. Prostřednictvím tance se snaží vyjádřit propojení lidí různých kultur a společností. Vytváří tak krásné a autentické umění a zároveň spojuje lidi z celého světa. Chce také motivovat mladé lidi, aby rozvíjeli svůj talent a nebáli se hledat vlastní autentičnost a zkoumat své kořeny.

Cycles

Vydala jsem se na jeho nejnovější projekt CYCLES, který byl uveden exkluzivně v pouhých 5 reprízách, a to v netradičních prostorách Bibloo Concept Store, nacházejícím se ve 4. patře OD Kotva, odkud show pokračovala dále do útrob budovy. Spojení městského industriálního designu a poněkud tísnivé atmosféry setmělého obchodního domu po zavírací době vytvořilo dokonalé prostředí pro tuto jedinečnou show.

cycles 4

V interaktivním prostředí jste si vše mohli vyzkoušet na vlastní kůži.

Interaktivní galerie

Když jste vstoupili, ocitli jste se v interaktivní galerii, kde jste se měli naladit na nezvyklé prostředí, otevřít svou mysl a smysly. Mohli jste se volně pohybovat prostorem a vyzkoušet si vše na vlastní kůži, a to doslova. Svítícími barvami jste si mohli pomalovat vlastní tělo, prsty se nořit do rozličných látek a roztoků, čichat a ochutnávat nepoznané. Všechny tyto stimuly ve vás měly vyvolat nějakou reflexi, myšlenku, reakci. Jakou? To záleželo zcela na vás. Byli jste vtaženi do reality, kterou jste zároveň spoluutvářeli, stali jste se součástí příběhu. Jak uvedl autor, nešlo o to “nutit někoho jít přesně tam, kam má, ale dovolit divákovi zaujmout vlastní úhel pohledu i způsob reakce.”

cycles 5

Samotní diváci byli do výstavy také zapojeni. Nahou postavu i sebe mohli například pomalovat speciálními barvami.

Výstava nedráždila jen smysly, ale i vaše dobré mravy. Některé instalace budily dojem, že se jedná o jakýsi sociální experiment. Nahá ležící postava, kterou mohli návštěvníci dle své chuti pomalovat svítícími barvami, nebo balíky slámy a na nich ležící prázdné krabičky od sirek, v nichž většina diváků hledala, jestli tam opravdu není nějaká sirka. Rozdávání pilulek, které si lidé brali, ačkoli nevěděli, co v nich je (později se ukázalo, že byly z cukru). To vše provokovalo představivost a emoce, probouzelo v člověku chuť experimentovat, překračovat hranice. Byli jste konfrontováni s mezemi vlastní odvahy i se svým vnitřním pokušitelem.

Jsme v tom společně

V nižším poschodí pak probíhalo taneční představení skupiny JAD Dance Company, do něhož byli vtaženi i diváci. Hudba, kterou přímo na místě vytvářel DJ NobodyListen, i choreografie reagovaly přímo na vás. Tance s mobily i další choreografie vybízely diváka k zamyšlení nad některými problémy, jimiž si naše generace prochází; tlak, který je na nás vyvíjen skrze technologie, povrchnost vztahů, to, že i když jsme všichni propojeni na sociálních sítích, často se vzdalujeme ostatním i sami sobě. Nakonec tanečníci spolu s diváky vytvořili jakousi síť tím, že položili ruku na rameno člověka vedle sebe. Tento akt vyjadřoval propojení všech lidí a poukazoval na to, že i když se pohybujeme ve světě, jenž klade důraz na jednotlivce a vlastní individualitu a ve kterém se člověk stává anonymním, přesto jsme v tom všichni společně. Všichni jsme lidé a tvoříme jeden živoucí organismus.

cycles 9

Fascinující kostýmy vytvářeli talentovaní designéři Josefína Bakešová a Jan Černý.

„Scénář k projektu CYCLES jsem napsal už před více než 5 lety, ale nikdy nebyl ten vhodný čas na realizaci. Stále jsem cestoval a tvořil pro druhé. Tento rok jsem v Česku strávil dost času na to, abych mohl koncept realizovat,“ řekl Yemi A. D. ke vzniku této inscenace, na které spolupracoval s Beatou Baníkovou, zakladatelkou a majitelkou restaurace SOHO. Na choreografii se vedle Yemiho podílela mimo jiné i Lucie Drábková, která s ním spolupracovala již na přípravě turné pro Kanye Westa. Hudebně je pod projektem podepsán DJ a producent NobodyListen. Kostýmy vytvořila návrhářka Josefína Bakešová a mladý návrhář Jan Černý přivezl část své kolekce z Fashion Weeku v Amsterdamu.

foto: Lucie Vysloužilová

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...