Říká se, že strach je špatný rádce. V oblasti zdraví toto funguje s železnou pravidelností. Tělo totiž okamžitě mění své pochody, když cítí, že je mysl neklidná.

Je až k neuvěření, že svalové napětí může být ovlivněno myšlením. Tedy nejen tím, že celý den sedíme za stolem nebo děláme nějaký pohyb. I myšlenka stačí k tomu, že se může změnit např. dechový vzor nebo oslabit sval kolem kyčle. Svalový systém stále vnímá, jak se naše mysl cítí a naopak; mysl reflektuje pocity našeho těla (bolest, ztuhlost, pálení apod.). V mozku jsou totiž centra, která v sobě integrují právě tělesné i emoční podněty.

Právě proto radostná mysl, mysl, která se rychle vyrovná s negativní myšlenkou a stresem, je nejlepším řídícím mechanismem pro zachování ideálního napětí ve svalech.

mysl shutterstock 712286044

Pokud máte neklidnou mysl, může to odnést i vaše tělo.

Svalové napětí a stabilizace páteře

Svalové napětí způsobuje přetížení tkání i kostry a vzniká, když páteř není dostatečně stabilizovaná. Její stabilita je dána zejména funkcí dechových svalů uvnitř trupu, které dále ovlivňují měkkost nebo tuhost břišní stěny. Zde je pak možné krásně pozorovat, jak někdo dýchá spíše do hrudníku a jiný dolů do břicha. Právě tzv. spodní dech, který nafukuje při nádechu břišní dutinu, je správný a na něm stabilita páteře stojí.

Tuhost břišní stěny rozhoduje o stavu páteře

Dech by tedy měl probíhat v uvolněném rytmu i režimu, aby se s nádechem nafukovalo břicho. Určitě byste neměli být v břiše dlouhodobě ztuhlí či jej stahovat dovnitř, aby bylo pevné. Bohužel právě takhle se zavádějícím způsobem učí na různých seminářích funkce břišních svalů. Je tedy důležité stále dýchat do břicha.

Jednoduché, ale efektivní cviky, které vám pomohou předcházet bolestem páteře, hlavy i kloubů, najdete v tomto minikurzu zdarma.

dech shutterstock 589804610

Naučte se správně dýchat a dejte sbohem bolestem zad.

Stres a strach stahují tělo

Strach, stres, spěch, výčitky a obavy nás mají tendenci stahovat v horní části břicha. Dech tak nemůže probíhat správným způsobem, zapojit se musí i například krční páteř, šíje, dolní páteř a jiné části těla, které k tomu nejsou primárně určené. Poté dochází k jejich přetěžování a ony zvyšují své napětí. Kdo neumí své tělo vnímat, ani nezpozoruje, že se něco změnilo, a je více ohrožen vznikem bolesti.

Cvičení a péče o zdraví těla není primárně o síle

Důležité je tedy začít vnímat své tělo a napětí, které v něm máme. K tomu jsou určeny cviky a metody, jak se to opět naučit. Velkou částí z nich se zabýváme jak při individuálních terapiích, tak při našem kurzu o Rovnováze těla a mysli, který se bude konat 25. listopadu 2017 v Centru fyzioterapie a celostní medicíny Dr. Tomáše Rychnovského.

foto: Shutterstock a archiv

Flowee eshop protože vím co chci

Prostá pravda

David Deida
195 Kč

V zajetí jídla

Doreen Virtue, PhD
199 Kč