fbpx

Zveřejněno: 3. 11. 2017

Na světě je více než 17 milionů přepravních kontejnerů. Šest milionů z nich je právě teď v pohybu – na náklaďácích, vlacích a lodích převáží zboží všeho druhu, od aut až po smartphony. Nákladními kontejnery je přepravováno 95 % veškerého světového zboží. I když na nich není nic moc estetického, jsou velice ekologické.

Zařízení, na kterém čtete tento článek, k vám bylo s největší pravděpodobností dopraveno právě přepravním kontejnerem. A tím jenom začínáme. Světla ve vašem domě, židle v kanceláři nebo kávovar ve vaší oblíbené kavárně, to všechno k vám s největší pravděpodobností dorazilo díky kontejnerům. Dohromady cestují z místa "A" do místa "B" více než 200milionkrát ročně. Přitom se do jednoho kontejneru o délce šest metrů vejde na milion tužek.

A kde je ta "ekologie"? Životnost jednoho kontejneru je 10 až 30 let. Během této doby může být takový kontejner využit mnohokrát a k mnoha různým účelům. Ve srovnání s konvenčními výrobky, jako jsou plastové tašky nebo lepenkové krabice, jasně vyhrávají. Unesou více a vydrží déle. A když doslouží, kovový šrot je uskladněn a využit k opravě dalších přepravních kontejnerů. Kontejnery jsou navíc univerzální díky svému modulárnímu designu. Ten vypadá jednoduše, ale k jeho vytvoření potřebujete speciální vybavení a tým odborně vyškolených svářečů.

shutterstock 287883872

Na světě je v pohybu 6 milionu kontejnerů. Ty, co doslouží, mohou posloužit jako stavby.

Minimální ekologická stopa

Kontejnery šetří planetu i tím, že k jejich stavbě nemusíme využívat cement a cihly, které tradičně poškozují životní prostředí. Opětovné využívání přepravních kontejnerů je tedy funkční způsob, jak eliminovat ekologickou stopu. Malé přepravní kontejnery jsou ošetřeny barvami s nízkou těkavostí. Tím snižují nástřik škodlivých chemikálií do ovzduší a zvyšují životnost kontejnerů, protože jsou chráněny jejich kovové konstrukce.

Kovoví dědečkové přitom slouží jako šrot pro mnoho společností, které zbytky pravidelně odebírají, roztavují a používají k jiným účelům. A staré kontejnery, které jsou pronajaty jako prodejny, lze použít ještě mnohokrát. Za zmínku stojí i to, že díky velkému počtu přepravních kontejnerů, které jsou už dnes v oběhu, nemáme velkou potřebu jich vyrábět víc.

K čemu se dají využít

Kanadská společnost ATS Container poskytuje od roku 1992 inovativní řešení pro ukládání věcí. Za poslední čtvrt století se firma stala největším poskytovatelem nových, použitých i upravených přepravních kontejnerů v Kanadě.

„Přepravní kontejnery jsou skvělé, protože z nich můžete vytvořit cokoliv. Vyplatí se udělat do nich několik výřezů, vložit dveře a okna, přidat izolaci, elektrické panely a topení. Nejlepší na tom je, že tohle všechno můžete udělat, aniž byste narušili jejich strukturální integritu. Jsou to skvělé kanceláře ve stavebních zónách a po skončení stavby je snadno přesunete na jiné místo,“ vysvětluje mluvčí společnosti.

shutterstock 684647377

Z nevyužitých kontejnerů se sestavují moderní funkční budovy.

Kontejnery jsou využívány jako galerie, kavárny a restaurace, rekreační domy, mobilní kanceláře nebo třeba solární elektrárny. A i u nás se rozmáhá móda stavět z kontejnerů obytné či komerční domy. Známá a i ve světě uznávaná je například stavba ContainHotelu na břehu Labe u Litoměřic. Kontejnerům tedy patří budoucnost, a to nejen v přepravě, ale i v moderní architektuře.

foto: Shutterstock, zdroj: Eco Tech Daily

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...