Podle vědců žil organismus na Zemi ve stejné době, kdy mohl být život i na Marsu

Zveřejněno: 9. 7. 2018

To, co nám o vzniku života na Zemi tvrdili ve škole, zřejmě nebude pravda. Loni objevená mikrofosílie, která pochází z doby před 4,28 miliardami let, zřejmě přepíše učebnice. A mohla by dokázat, že existoval život i na Marsu.

V souhvězdí Leo se objevují záhadné signály! Snaží se nás někdo kontaktovat?
Radek Chlup

Vědci nalezli podle časopisu Nature mikrofosílii v kanadském Québecu. Přesněji na Nuvvuagittuq Supracrustal Belt, což je pás na východním pobřeží Hudsonova zálivu, na severu provincie. Výzkumníci ovšem neobjevili zkamenělinu žádného zvířete, jde o pouhou mikroskopickou bakterii. Ta je menší než šířka lidského vlasu. I přes rozměry jde o jeden z nejvýznamnějších objevů vůbec.

Život na Marsu?

Mikroorganismus byl nalezen ve skalním otvoru. Vědci si ale myslí, že bakterie žila v horkých větracích otvorech v oceánech, kde voda dosahovala až 60 stupňů Celsia. Tyto otvory pokrývaly celou původní planetu. Také chemické stopy ve skalách poukazují na podmořský původ.

Pokud jsme zde měli život už před 4,2 miliardami let, kdy obě planety měly na svém povrchu tekutou vodu, pak bychom měli předpokládat že život byl na obou planetách.

Nejzajímavější je podle vědců fakt, že tento objev dokazuje život na Zemi už těsně poté, co planeta vznikla. Vědci se také domnívají, že se podobné formy života nacházely na Marsu. Ten měl v té době vlastní atmosféru a byl posetý oceány. Navíc byl Mars neustále pod palbou komet. A tyto komety přinesly i základy pro život na Zemi.

Výjimečná Země

Tým výzkumníků vedl Matthew Dodd, který je také hlavním autorem studie University College London. Jeho studie je mimochodem spolufinancována i americkým úřadem pro letectví a vesmír NASA. "Víme, že se nám podařilo najít život, který se na Zemi rychle vyvíjel. Takže pokud jsme zde měli život už před 4,2 miliardami let, kdy obě planety měly na svém povrchu tekutou vodu, pak bychom měli předpokládat že život byl na obou planetách," konstatoval po objevu Dodd.

Podle vědců tedy vůbec není jasné, zda je Země výjimečná tak, jak jsme se dosud domnívali. O tom by měly rozhodnout až budoucí výzkumy Marsu. Teprve poté, co lidé prozkoumají tamní skaliska a nenaleznou žádné důkazy, pak bude na místě tvrdit, že Země je ve vesmíru absolutně výjimečnou planetou a klást si otázky, proč je život zrovna a jen na Zemi. Před aktuálním objevem se nejstarší mikrofosílie našly v západní Austrálii. Byly staré 3,4 miliardy let.

foto: Shutterstock, zdroj: MessageToEagle