Všechno je jinak, než nám učitelé tvrdili. Vědci nalezli nové důkazy o prvních známkách života na Zemi. Podle nich existoval život na naší planetě o miliony let dříve, než se dnes tvrdí. Dokazuje nově nalezená mikrofosílie, která pochází z doby před 4,28 miliardami let. Mohla by také dokázat život na Marsu. Ale jak?

Vědci učinili tento unikátní nález v kanadském Quebecku. Přesněji na Nuvvuagittuq Supracrustal Belt, což je pás na východním pobřeží Hudsonova zálivu, na severu provincie Québec. Výzkumníci ovšem neobjevili zkamenělinu žádného zvířete, jde o pouhou mikroskopickou bakterii. Ta je menší než šířka lidského vlasu. I přes rozměry jde o jeden z nejvýznamněnšjích objevů vůbec.

Důkaz existence života na Marsu?

Mikroorganismus byl nalezen ve skalním otvoru. Vědci si ale myslí, že bakterie žila v horkých větracích otvorech v oceánech, kde voda dosahovala až 60 stupňů Celsia. Tyto otvory pokrývaly celou původní planetu. Také chemické stopy ve skalách poukazují na podmořský původ.

shutterstock 413106898

Přišel na Zemi život z Marsu? Tam je nyní převážně poušť.

Nejzajímavější je podle vědců fakt, že tento objev dokazuje život na Zemi těsně poté, co planeta vznikla. Vědci si také domnívají, že se podobné formy života nacházely na Marsu. Ten měl v té době vlastní atmosféru a byl posetý oceány. Navíc byl Mars neustále pod palbou komet. A tyto komety podle vědců přinesly i základy pro život na Zemi.

Nevíme, zda je Země výjimečná

Tým výzkumníků vedl Matthew Dodd, který je také hlavním autorem studie University College London. Jeho studie je mimochodem spolufinancována i americkým úřadem pro letectví a vesmír NASA. "Víme, že se nám podařilo najít život, který se na Zemi rychle vyvíjel. Takže pokud jsme zde měli život už před 4,2 miliardami let, kdy obě planety měly na svém povrchu tekutou vodu, pak bychom měli předpokládat že život byl na obou planetách," konstatoval po objevu Dodd.

Podle vědců tedy vůbec není jasné, zda je Země výjimečná tak, jak jsme se dosud domnívali. O tom by měly rozhodnout až budoucí výzkumy Marsu. Teprve poté, co lidé prozkoumají tamní skaliska a nenaleznou žádné důkazy, pak bude na místě tvrdit, že Země je ve vesmíru absolutně výjimečnou planetou a klást si otázky, proč je život zrovna a jen na Zemi. Před aktuálním objevem se nejstarší mikrofosílie našly v západní Austrálii. Byly staré 3,4 miliardami let.

foto: Shutterstock, zdroj: MessageToEagle