Někteří odborníci nazývají celulózový etanol palivem z říše fantazie. A tím doopravdy je. Je něčím, co lidé dříve považovali za nemožné, ale co se pomalu stává skutečností. Budoucnost, kdy budeme používat rostlinný odpad k pohonu našich aut či letadel, je na dosah.

POET-DSM Advanced Biofuels je firma zaměřená na tvorbu pokročilých biopaliv. Biopaliva jsou extrahována z rostlin a plodin, tradičně se jedná o etanol a bionaftu. Mísí se s benzínem a slouží jako alternativní palivo do aut. Pochází z obnovitelných zdrojů (pšenice, kukuřice, sójových bobů, cukrové třtiny, u nás známe řepku), mohou být pěstovány kdekoliv a produkují méně emisí než fosilní paliva.

Jenže produkce biopaliv zatím není tak docela levná, navíc pěstování plodin na biopaliva zabírá půdu pro pěstování plodin určených k výrobě a produkci potravin. Technologický pokrok ale toto dilema řeší. Firma POET-DSM Advanced Biofuels nedávno ohlásila vyvinutí procesu, který umožňuje zvýšenou produkci celulózového etanolu z odpadu. Nazývají ho „předběžná úprava“. Postup transformuje zbytky rostlin, jako jsou kukuřičné klasy a plevy, na látku, která poté může být proměněna v palivo.

profimedia 0351307934

Celulóza je ve zbytcích všech rostlin. Stačí ji jen zpracovat.

Jak funguje „předběžná úprava“?

„Vezmeme odpadový materiál z pole, rozsekáme ho na kusy a vložíme do systému předběžného zpracování. Materiál je pak mnoha různými prostředky rozmixován do něčeho, co vypadá jako vláknité bahno," vysvětluje tiskový mluvčí společnosti Matt Merritt.

"Jakmile materiál získá bahnitou konzistenci, jsme schopni se dostat k cukrům, které obsahuje spolu s kvasinkami a enzymy. Když se dostaneme k cukrům a začneme s fermentací, vyprodukujeme etanol,“ dodává mluvčí.

Z tabáku i z trávy

Nová technologie se zaměřuje právě na celulózu, tedy na cukr, který se nachází v buněčné stěně rostlin. Podle Merritta hojnost celulózy přináší mnohem více možností než tradiční technika – výroba škrobového etanolu například z kukuřičných jader.

profimedia 0356839029

Využít se dají i rostliny tabáku nebo obyčejná tráva.

„Když mluvíme o celulózovém etanolu, mluvíme zároveň o jakémkoliv materiálu, který obsahuje celulózu, čili jakýkoliv organický rostlinný materiál v zemi. Můžete udělat celulózové biopalivo ze dřeva? Ano. Můžete ho vyrobit z tabáku? Ano. Můžete ho vyrobit z trávy? Ano,“ dodal Merrit.

Od starších způsobů výroby biopaliv se „předběžná úprava“ liší také tím, že napouští enzymy přímo do výrobního procesu. Nepotřebuje další zpracování, stabilizátory a jiné chemikálie pro transport enzymů. Nové enzymy vyvinuté firmou DSM by měly také zlepšit účinnost enzymové směsi, a snížit tak náklady na proces.

Cesta za svobodou

Firma vyrábí biopalivo ve svém závodě v Emmetsburgu ve státě Iowa. Projekt dostal i vlastní jméno: „Liberty“ (čili Svoboda). Budoucí vývoj celuloidového biopaliva by měl umožnit všem státům USA, aby se zapojily energetického průmyslu, a učinit tak Ameriku energeticky nezávislou. 

„V posledních měsících jsme dosáhli několika důležitých technologických zlomů. Díky tomu věříme, že se můžeme posunout na další úroveň technologického rozvoje,“ uvedl Atul Thakrar, prezident společnosti DSM Bio-based Products & Services, která na projektu Liberty spolupracuje. „Start-up a ramp-up (spuštění) projektu Liberty poskytly cenné zkušenosti pro vývoj nákladově efektivního procesu, který může být replikován po celých Spojených státech a ve světě,“ dodává Thakrar.

foto: Profimedia, zdroj: Conserve Energy Future