fbpx
Flowee

Blogeři či vlogeři jsou dětem blíž než televizní celebrity. Pokud si dá bloger čokoládovou tyčinku, budou ji chtít spíš, než kdyby ji viděly v klasické reklamě

Zveřejněno: 4. 5. 2019

Američtí lékaři varují před vlivem sociálních médií. Ten se neustále rozrůstá a zasahuje i do oblastí, kde bychom jej (možná) zase až tak nečekali. Oblíbení influenceři své fanoušky kromě jiného inspirují i ke konzumaci potravin, které jejich zdraví zrovna neprospívají. Děti to buď nevědí, nebo  je jim to ve světle toho, že baští to samé co jejich oblíbený youtuber, jedno. 

Děti, jež sledovaly vlogery s nezdravým jídlem, spotřebovaly až o 32 procent více kalorií nezdravého jídla ve srovnání s dětmi, které žádné jídlo na fotkách nesledovaly.

Takže taková je realita dnešní doby. Dospívající a děti logicky nesledují výživovou hodnotu potravin, ale jako followeři se inspirují influencery, blogery či vlogery. To mezi jinými potvrzuje studie Americké pediatrické akademie, kterou nedávno zveřejnil magazín Pediatrics.

Čokoládu, mrkev nebo tenisky?

Vědci chtěli vědět, jak moc může být dětský apetit a výběr potravin ovlivněn oblíbeným vlogerem. Tým na Liverpoolské univerzitě provedl výzkum, do něhož bylo zahrnuto celkem 176 dětí ve věku od 9 do 11 let.

blogerky jidlo 1171696147

Tady by to s výživou asi bylo v pořádku


Děti byly rozděleny do skupin a každé z nich byly zobrazovány fotky z instagramových stránek, jež mají více než milion sledujících. Jedné skupině byly přitom promítány obrázky vlogerů s nezdravým občerstvením, jako jsou čokoládové zákusky a sušenky, další skupina sledovala fotky se zdravými svačinkami, jako je ovoce nebo mrkev. Poslední skupina pak sledovala fotografie, které žádné jídlo nezobrazovaly, například iPhonů, tenisek a podobně.

Dítěti s normální váhou stačí ke vzniku nadváhy dlouhodobě „pouhých“ 70 kalorií denně navíc.

Po zhlédnutí snímků dostaly děti svačinku. Měly 10 minut na výběr mezi zdravým občerstvením, kde se objevila mrkev nebo hroznové víno, a jídlem nezdravým v podobě želé a čokoládových bonbonů. Skupina šťastlivců, která do té doby sledovala snímky zobrazující svačinky odpovídající zásadám zdravé výživy, neměla podle studie těžkou volbu a většinou sáhla po správné variantě.

Zato ti, kterým byly promítány obrázky sladkostí, měli problém. Tyto děti spotřebovaly až o 32 procent více kalorií nezdravého jídla ve srovnání s dětmi, které žádné jídlo na fotkách nesledovaly. V dlouhodobém horizontu může podle studie takové chování znamenat pro dítě příjem až 90 nezdravých kalorií denně navíc. Dítěti s normální váhou přitom podle pediatričky Natalie Muthové stačí ke vzniku nadváhy dlouhodobě „pouhých“ 70 kalorií denně navíc.

Bloger je jim bližší

Americká pediatrická akademie není jediná, kdo hovoří o neblahém vlivu blogerů na dětský jídelníček. Podle CNN již řada studií před touto aktuální zprávou ukázala, že podpora potravin s vysokým obsahem tuku, cukru a soli instagramovými a dalšími celebritami zvyšuje u dětí preference těchto potravin a jejich konečnou spotřebu. Další výzkumy naznačují, že děti dokonce blogery, vlogery a další vnímají jako důvěryhodnější vzory než „klasické“ celebrity. Je to pravděpodobně z toho důvodu, že nejsou tak slavní a jsou jim a jejich světu (rozuměj telefonu) celkově blíž.

Související…

Novorozenci vědí, co je pro ně dobré. Jejich výživu kazí rodiče a marketingZdraví novorozence ovlivňuje nejen jídelníček matky, ale i otceProč se trend obrátil? Bohaté děti hubnou a chudé tloustnou

Vůči reklamám, které společnosti prostřednictvím influencerů propagují na sociálních médiích jaksi skrytě a nenápadně, jsou tak děti mnohem méně odolné než vůči klasickým reklamám, které známe z televize, rádia a koneckonců i z „tradičního“ internetu. Podle Anny Coatesové, autorky oné čerstvé výše zmiňované studie, potřebuje digitální marketing přísnější omezení propagace nezdravých potravin, které jsou děti vystavovány. To platí hlavně o sociálních médiích, kde se děti a dospívající skryté reklamě nemohou efektivně bránit.

foto: Shutterstock, zdroj: PhillyVoice

Tipy redakce

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání Země

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání...

Praha 7 vyhlásila v květnu stav klimatické nouze , jak ji (a nejen ji, ale celou...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.