fbpx
Nevhodné pro děti: Influenceři, které vaši potomci sledují, ale rozhodně by neměli 1 fotografie
Tomuhle kluci z TVTwixx říkají "průzkum"

Představujeme účty influencerů a youtuberů, kteří šíří obsah, jenž nabádá k nebezpečnému nebo přímo protizákonnému jednání, ale taky těch, kteří se vyžívají ve vulgárním slovníku nebo dětem prodávají sázky

Zveřejněno: 15. 8. 2019

Zatímco na tuzemských televizních programech jsou nevhodné pořady pro děti označovány hvězdičkou, na Instagramu či YouTubu prakticky nic takového neexistuje. Algoritmy sociálních sítí jsou navíc navrženy tak, aby sledujícího dovedly do co nejextrémnějšího obsahu. A čím je obsah extrémnější, tím si na něj uživatel lépe navykne. Nevhodná videa navíc nezkušený rodič na první pohled ani většinou nepozná. A poznat influencery s obsahem nevhodným pro děti dokonce vyžaduje delší studium jejich tvorby.

My jsme se do takového zkoumání pustili, a proto nyní přinášíme přehled vybraných influencerů, kteří obsah, jenž se pro děti rozhodně nehodí, tvoří a šíří. Protože influenceři předvádějí "různé druhy špatností", rozdělili jsme je do několika kategorií. 

1. Influenceři, provádějící nebezpečné či zakázané věci

Mladiství na sociální síti Instagram obdivují uživatele, kteří se chlubí zločiny či přestupky. Někteří nabízí drogy, řídí nebezpečnou rychlostí a natáčí se u toho, jiní třeba hrozí lidem zbraní. A protože mají youtubeři z reklamy často už velké výdělky, tak je od překračování zákona neodradí ani hrozba vysoké pokuty. Děti ale považují youtubery za své vzory, a tak se snadno může stát, že některé jejich kousky začnou napodobovat.

Angry Dany - Dany Novotný

Profil tohoto dvacetiletého mladíka, který zůstával anonymní, pravidelně sledovalo a komentovalo více než tři a půl tisíce lidí, většinou dětí. Dnes už je účet naštěstí neaktivní, děti však při jeho fungování byly svědky toho, jak mladík on-line nabízel drogy nebo jak v pražském metru okrádá nic netušící cestující pomocí přenosného platebního terminálu, který měl ukrytý v rukávu. Na dalším videu zase s nožem v ruce vyhrožuje, že pobodá lidi v ulicích Tanvaldu. Jde o jednoho z prvních lidí, který za činy, kterými se chlubil na internetu, skončil ve vazbě a hrozí mu až tři roky vězení.

TVTwixx – Andy Sonnleitner a Danny Sonnleitner – 758 tisíc

Tato dvojice bratrů z Prahy se již několikrát dostala do hledáčku policie, třeba když natočila video, ve kterém dala na koleje před projíždějící se vlak batoh. Mladíci tak chtěli demonstrovat jeho odolnost. Vrchol všeho byl, že se jednalo o komerční spolupráci.

V jednom videu také do autobusu vhodili pyrotechniku. Za oba incidenty zaplatili pokutu. Svůj incident pro Czechmag ohodnotili slovy: „Podívej se třeba na krimi zprávy, tam se dějí dvacetkrát horší věci a ještě za to nejsou placení. To my, kdybychom tady hypoteticky vyhodili do vzduchu barák, tak z toho budeme mít peníze.“

MikeJePan – Mikael Oganesjan – 35 tisíc

Videa tohoto youtubera jsou založena na provokaci policie a porušování silničních pravidel. Před časem byl nepravomocně odsouzen ke čtyřem měsícům v nápravném zařízení a dvouletému zákazu řízení. V obci jel 100 km/h a podle soudu mařil úřední rozhodnutí, když přes zákaz řízení znovu usedl za volant.

 Videa měla sloužit jako forma reklamní kampaně na  web PojisteniNaPokuty.cz, který slibuje zákazníky pojistit pro případ spáchání dopravního přestupku.

Ve videu Jak neplatit za odtažené auto? zase ukazuje svůj absolutní despekt k policii. Videa měla sloužit jako forma reklamní kampaně na  web PojisteniNaPokuty.cz, který slibuje zákazníky pojistit pro případ spáchání dopravního přestupku. Jeho původní kanál už je zrušen, čímž přišel až o 400 tisíc fanoušků. Jeho nový účet zatím tolik populární není. 

Tary – Taras Anatolievich Povoroznyk – 727 tisíc 

Od jiných českých youtuberů se liší tím, že vytváří videa o parkouru (druh sportu) a propaguje aktivní život a pohyb. Přesto se nedá říct, že by veškerý obsah dával dětem pozitivní příklad. Koncem minulého roku třeba natáčel zběsilou jízdu po dálnici, ve svém voze jel rychlostí takřka 250 kilometrů za hodinu. A nastartoval trend, který se přelil i na Instagram. Sociální sítí se například šíří videa, kdy mladí lidé sedají za volant pod vlivem omamných látek.

FIZIstyle – Filip Zima – 399 tisíc

Tento youtuber točí společně se svými kamarády úspěšná virální videa, aktivní je i na Instagramu. Často to jsou ovšem tak šílené kousky, že se dospělí nestačí divit. Kanál ale sledují především děti. Youtubeři vydávají videa o tom, jak se koupou ve vaně s lepidlem, házejí různé předměty z okna, hubnou nebo přibírají za den několik kilo nebo zkoušejí, zda by kočka dokázala uletět v košíku přivázaném na baloncích.

Ne všichni youtubeři ale tlak platformy na čím dál radikálnější obsah dokážou snášet. Syndrom vyhoření ohlásily desítky z populárních youtuberů, včetně nejpopulárnějších původních tvůrců Felixe "PewDiePie" Kjellberga (62 milionů odběratelů), Rubéna "El Rubiuse" Gundersena (30 milionů) a Jakea Paula (15 milionů). 

2. Vulgární a obscénní influenceři

Vulgarita u influencerů je častým předmětem kritiky. Těch hodně sledovaných, kteří moc neřeší, jakým jazykem se na sítích vyjadřují, je mnoho. To, že se na ně dívají především děti, kterým jdou špatným příkladem, youtubeři také moc neřeší.

Na co svazujeme jiná média, když u té nejcitlivější věkové kategorie, na kterou míří youtubeři, nefungují žádná omezení?

Vedoucí magazínu Mladé fronty DNES Rodina Jana Blažková je přesvědčena, že tvorbu youtuberů je třeba regulovat. „Některá videa opravdu hraničí s dobrým vkusem a jsou vulgární. Proč regulujeme vysílání České televize a reklamu v Českém rozhlase, proč se nemluví v televizi a v rozhlase sprostě, proč vypípáváme vulgarismy? Na co svazujeme jiná média, když u té nejcitlivější věkové kategorie, na kterou míří youtubeři, nefungují žádná omezení?“ ptala se šéfredaktorka v rozhovoru pro Český rozhlas. 

Ta také soudí, že děti YouTube vnímají stejně jako televizi. Podle ní je prý zásadní rozdíl, když se dítě naučí mluvit sprostě od kamaráda ve škole, kdy ví, že se při tom musí schovat, než když si zapne de facto televizi, kde se mluví normálně sprostě. „Můj devítiletý syn to pak bere jako normu, protože jeho oblíbený youtuber takhle prostě mluví,“ je přesvědčena Blažková.

Nejsledovanější české a slovenské youtubery jsme zmapovali v tomto článku. Těch, kteří občas řeknou nějaké to sprosté slovo, jsou desítky, vyjmenovávat je všechny by tedy nemělo smysl ani to není záměr. Uvádíme tedy jen pár takových, kteří jsou mezi dětmi nadprůměrně populární.

Pstruh103 – Petr Jelínek

Tento dnes už bývalý youtuber si za výtržnictví vyslechl trest šest měsíců s podmínkou na jeden rok. Bylo to vůbec poprvé, co byl jakýkoliv youtuber pro své online aktivity odsouzen. Ve svém videu se totiž vulgárně vyjadřoval o školení tzv. vaginálního mapování, za což ho žalovala tvůrkyně kurzu Petra Yamuna Wolf. Ta mimochodem za svou tvorbu získala v roce 2017 Bludný balvan, takže se rozhořčenému youtuberovi nemůžeme zas tak divit. Kanál mu byl po opakovaném porušování pravidel smazán. 

Fatty Pillow – Karel Sivák – 682 tisíc

Proslavil se tvorbou různých pranků a výzev, na svých videích mluvil obzvlášť vulgárně a děti ho za to milovaly. V poslední době už se, zdá se, polepšil – jazyk zmírnil a šílenosti už také neprovádí. Aktivní je také na Instagramu.  

Naprosto retardovaný – Martin Rota – 226 tisíc

Martin Rota patří i přes jeho zálibu ve zbraních k těm inteligentnějším youtuberům, pro vulgarismy ale také nejde daleko. Na svém kanále si vždy vybere nějaké téma, u kterého se nepřirozeně rozčílí a nadává. Své názory prezentuje dle svých slov drsnějším způsobem proto, aby se téma lidem lépe zarylo pod kůži.

Ondra Vlček – 243 tisíc

Tento youtuber, točící celkem neškodná zábavná videa, pranky a příspěvky na Instagramu, se postaral začátkem roku o poprask, a byl dokonce nařčen z pedofilie. Dvaadvacetiletý mládenec v té době totiž chodil s teprve třináctiletou Veronikou a vůbec se tím netajil.

Ve videu, kterým na kauzu reagoval, mluví o tom, že mu na vztahu s mladou dívkou nepřijde nic zvláštního. Kvůli nátlaku okolí se ale s přítelkyní rozešli. Aby toho nebylo málo, na Instagramu se ještě objevilo video, jež má zachycovat Veroničina staršího bratra, jak Ondru mlátí před nákupním centrem v Ostravě. To bylo následně smazáno. 

Beton Svaly – František – 14 tisíc

Tento mladík zasvětil svůj život posilování, což mu časem přišlo málo, takže začal odpovídat na dotazy diváků a natáčet se při tom. Proslavil se výroky jako: „Holky jsou strašně jednoduchý stvoření, ne? Holky jsou líný, maj rády pohodlí a s nějakym úchylem jim bude líp než s ňákym borcem, kterej na sobě dře a snaží se nějak vypadat.“ Jeho kanál je hejtovacím rájem pro feministky.

Někteří fanoušci cítí, že mají právo na určité detaily o životě daných tvůrců, nebo že jim dokonce mohou diktovat obsah. Influenceři jsou poté nuceni být čím dál radikálnější.

Tvůrci obsahu vydělávají peníze podle toho, kolik mají fanoušků. A někteří fanoušci tak cítí, že mají právo na určité detaily o životě daných tvůrců, nebo že jim dokonce mohou diktovat obsah. Influenceři jsou poté nuceni být čím dál radikálnější. Dochází ke vzniku takzvaných parasociálních vztahů, ve výsledku však jde vždy o jednostrannou náklonnost: Někdo investuje emocionální energii a náchylnost k populární osobnosti, následně získá pocit, že jsou si navzájem blízcí a že danou osobnost znají. Slavná osobnost samozřejmě vůbec neví, že dotyčná osoba existuje.

3. Influenceři, podněcující k agresi, nenávisti a šikaně

Youtubeři mezi sebou vedou různé spory, poštvávají proti sobě fanoušky, nadávají si, pomlouvají se a zkrátka šíří nenávist. Na internetu lze najít mnoho takzvaných "reaktivních kanálů", které existují v podstatě jen proto, aby vyvolávaly zlobu mezi fanoušky jednotlivých táborů. Bohužel tato nenávist nezůstává jen virtuální a často se přesune do reálu. 

Datel – Marek Valášek – 545 tisíc

Za napadení youtuberského rivala s přezdívkou Ikaro hrozily Datlovi až dva roky vězení. Při jejich nechvalně známém setkání, jež Datlova přítelkyně natáčela, měl Marek "Datel" Valášek zlomit Ikarovi nohu. Předmětem sváru se stalo Ikarovo video, na kterém je obnažená dívka.

„Přišlo mi ubohý, že si nabírá sledovanost na tom, že zveřejňuje fotky nahých holek. To jsem mu vyčetl jako reakci na jeho tvorbu. On mi začal vyhrožovat, zveřejnil mé telefonní číslo a šířil po internetu fotomontáž, na které jsem nahý,“ prohlásil Valášek. Kromě YouTube působí Datel rovněž na Instagramu

Ikaro – Vít Vodvarka – 79 tisíc

Tento kontroverzní youtuber si například nechává posílat peníze, za které pak vyvádí výtržnosti: Pobíhá po pokoji nahý, opíjí se v přímém přenosu, obtěžuje lidi na veřejných záchodech a další. V roce 2016 zase šokoval svou sextape, kterou natočil se svou přítelkyní.  

Psychopat Bejr – Aleš Bejr – 171 tisíc

Tento 41letý muž se doslova vyžívá v provokacích za hranicemi zákona, občas se vydává za nepříčetného. Přiznává, že účelem jeho chování je vyvolávat kontroverzi a vlny nenávisti. „Pud sebezáchovy mám trochu posunutý, jsem oficiálně trochu dement,“ řekl pro Express.

Další trik na vyvolání pozornosti použil letos v únoru. V jednom videu ohlásil, že mu bude smazán účet na YouTube ještě předtím, než se to vůbec stalo. Své výstřelky si neschovává jen pro YouTube, v minulosti se účastnil třeba televizního pořadu Prostřeno! nebo Masterchef.   

TVTwixx – Andy Sonnleitner a Danny Sonnleitner – 758 tisíc

To, že se Twixáci neštítí vůbec ničeho, bylo jasné hned poté, co vhodili pyrotechniku do autobusu nebo položili batoh na koleje. Kvůli videím si domů pořizují neobvyklá zvířata, jako je třeba mýval nebo liška, o které se následně nestarají. Na dalších záznamech zase organizovaně, plánovaně a opakovaně šikanují zaměstnance i hosty firmy McDonald’s. 

Mikejepan – Mikael Oganesjan – 35 tisíc

Do tohoto seznamu můžeme zařadit i Mikaela Pána, kterého už máme v seznamu těch, co propagují nebezpečné věci. V jeho videích ale nejde jen o nebezpečí, ale také o agresi. Je vulgární, plive na lidi, napadá a k podobnému chování rozhodně podněcuje.  

VladaVideos – Vladimír Kadlec – 683 tisíc

Tohoto youtubera sleduje kolem 683 tisíc uživatelů i přesto, že je většina jeho tvorby založena právě na nenávistných projevech. Na tomto videu se třeba skupinka mladíků zaměřuje na nenávistný projev vůči "muserům" (uživatelům TikToku, bývalého Musically), v jednom momentě míří aktér kamsi zbraní se slovy „pojďte všichni se mnou, přišel čas je sejmout, padnou na zem, takže už se nebudou moct zvednout“. 

V jiném videu zase Vladimír donutil svého kamaráda, aby se extrémně přejedl s tím, že mu za to dá 25 tisíc korun. Extrém videa vykresluje třeba záběr, na kterém vidíme "přežraného" kamaráda ležet na ulici. „Co bys dělal, kdybych teď umřel?“ ptá se Vladimíra. „Ty vole, podle mě by to video mělo hodně velký views (zhlédnutí).“

4. Influenceři, propagující nevhodné produkty

Děti ve vývoji potřebují cítit jistotu, kontinuitu a vytvořit si v životě pevné orientační body. Reklama, která cílí na děti v raném věku, využívá poznatků vývojové psychologie. Staví na přirozených dětských tendencích, které pak přetavuje do nabídky konkrétních výrobků. Psychologové praktiky takové reklamy neschvalují a označují je za neférové. Z tohoto i jiných důvodů je proto dětská reklama právně regulována v České republice i jiných vyspělých zemích.

Kromě sázek také bratři prodávají detektory duchů nebo obrovské magnety, kterými lze údajně vytahovat z řeky poklady.

Opět se dostáváme k tomu, že na videokanálu YouTube na pravidla, která platí kdekoli jinde, tak úplně spoléhat nejde. Kolik reklamy dělají různí youtubeři, poutavě rozebral Johny Machette v sérii Kdo dělá víc reklamy na IG. Machette zde mimo jiné dochází k závěru, že rozeznat na sociálních sítích reklamu je velice obtížné i pro dospělého člověka, natož pak pro dítě.

Najít na sociálních sítích influencera, který by nedělal reklamu, je v podstatě nemožné. Něčím se koneckonců živit musí. Jsou tací, kteří reklamu dělají férově, komerční příspěvky řádně označují (například značkou #spoluprace), s partnery pracují dlouhodobě a k propagovaným výrobkům mají nějaký vztah, nebo alespoň souvisí s jejich životním stylem. Pak jsou ale tací, kteří jsou schopni jeden den tvrdit, že jejich nejoblíbenějším nápojem je Coca Cola, a neuplyne ani týden a ve videích do sebe lijí Pepsi jenom proto, že jim za to někdo zaplatil.

Nedostatečná integrita ale není největší problém. Horší je to s influencery, propagujícími produkty pro děti nevhodné, nezdravé, nebezpečné nebo přímo podvodné. 

Filip Grznár – 75 tisíc

Tento 34letý muž pracuje jako fitness trenér a je znám také svou tvorbou na YouTube, kde lidem předává své zkušenosti z kulturistiky. Na tom by ještě nebylo nic špatného, kdyby také nenabádal k braní anabolických steroidů a nepodporoval jejich prodej. Chomutovská policie ho navrhla obžalovat ze dvou trestných činů, počátkem loňského června totiž natočil minutové video, v němž schvaloval vraždu člověka, vulgárně se vyjadřoval na adresu české justice a hrozil Romům vyvražděním.

TVTwixx – Andy Sonnleitner a Danny Sonnleitner – 758 tisíc

Když zrovna nevyhazují předměty do vzduchu, tak ve videích propagují hazard a slibují rychlý výdělek peněz. Spolupracují s podvodnou ruskou agenturou, která má údajně zprostředkovávat sázky. K ní se lze dostat jedině přes tajný chat v aplikaci Telegram, který má v současnosti už téměř 13 tisíc členů. Přes tento chat "loví" sázkaři děti, které jim následně posílají peníze s nadějí na výhru. Ta k nim ale nikdy nedorazí.

Kromě sázek také bratři prodávají detektory duchů nebo obrovské magnety, kterými lze údajně vytahovat z řeky poklady. Videa míří i na velmi malé děti, které po předražených předmětech touží. Ve videích jde o skrytou reklamu, kterou úřady neumí postihovat.

Všechny #flowee100 žebříčky

Související…

Syndrom vyhoření brzy zasáhne i dvanáctileté děti, obává se KovyJohny Machette: Děsí mě, že nám influenceři budou říkat, koho volitRozhovor: Carrie Kirsten už je víc Carly. Radši než YouTube má Instagram

foto: Instagram, zdroj: YouTube a Instagram

Tipy redakce

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání Země

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání...

Praha 7 vyhlásila v květnu stav klimatické nouze , jak ji (a nejen ji, ale celou...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.