fbpx

Američané v pandemii rekordně nakupovali online. A vršily se jim dluhy 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Řada lidí není schopná splácet dluhy z kreditních karet, které používají při platbách na internetu. Podle průzkumu internetového magazínu Vox se během koronavirové krize zadlužila velká část Američanů, která teď bude mít problém se sháněním práce

Zveřejněno: 21. 11. 2021

Zásadní roli v onom zadlužování hrají právě sociální média, především pak Instagram. Právě sociální sítě představují únik od reality a nabízejí snový svět krásných a inspirativních influencerů oděných do luxusu, přepychu a stylu. Američané objednávají i produkty, na které nemají, protože jim to dodává krátkodobý pocit spokojenosti. Jenže peníze docházejí, vztahy se rozpadají, situace se vyhrocuje… Takových případů odhalil Vox celou řadu. Nikdo z těch, kteří se o své příběhy podělili, si ovšem nepřál uvést své pravé jméno.

Žena vystupující pod pseudonymem Erin na Vox popisuje, jak na podzim roku 2020 její osobní výdaje stouply o 2 až 3 tisíce dolarů oproti roku minulému. Aby utrácení zatajila, schovávala před manželem hromady balíčků, což bylo nakonec i příčinou současné manželské krize. A Erin není zdaleka jediná, která takhle dopadla.

Více než 191 milionů Američanů má kreditní kartu a společně s ní i průměrný dluh 5 316 dolarů.

Nutkavé nakupování, tedy posedlost nakupovat, je častou předzvěstí dluhu na kreditní kartě. Ke čtvrtému čtvrtletí roku 2020 se dluh spotřebitelských kreditních karet v USA pohyboval kolem neuvěřitelných 819 miliard amerických dolarů, přičemž poslední čtvrtletí přineslo navýšení o 12 miliard. Více než 191 milionů Američanů má kreditní kartu a společně s ní i průměrný dluh 5 316 dolarů.

Něco jako závislost

Takový dluh na kreditní kartě je v Americe většinou vnímán jako normální. To ztěžuje hledání pomoci těm, kteří nastalou situací trpí a odnášejí ji úzkostmi, depresemi, pocity hanby a studu, popisuje pro Vox Pria Alpernová, klinická psycholožka působící na Long Island University Brooklyn. Erin ke svému příběhu dodává, že když se pokoušela oslovit přátele, nebo dokonce svého terapeuta ohledně svých problémů s nutkavým utrácením, nevnímali to jako problematické.

Ti, kteří zjistí, že jejich nutkavé nakupování je spouštěno sociálními médii, ve skutečnosti bojují proti dvěma současným závislostem.

I když nutkavé nakupování není podle Alpernové technicky vzato závislost, poukazuje na výzkum, podle něhož je "kompulzivní nakupování spojeno s uvolňováním dopaminu a endorfinů v centru odměn v mozku". Pozitivní sociální podněty ze sociálních médií také uvolňují dopamin, což znamená, že ti, kteří zjistí, že jejich nutkavé nakupování je spouštěno sociálními médii, ve skutečnosti bojují proti dvěma současným závislostem.

Důvěra jako nástroj manipulace

Když influenceři a reklamy nabízejí produkty prostřednictvím inscenovaných fotografií, stává se pro "kompulzivní nakupovače" nabízené zboží prakticky neodolatelným. Což byl také záměr reklamního průmyslu po celá desetiletí. A podle Yotama Ophira, odborníka na masová média, jenž působí na University of Buffalo, jsou influenceři tak úspěšní proto, že lidé obecně nesnášejí zjevnou reklamu. Nemají totiž rádi, když jim někdo říká, co by měli dělat. A to influenceři v prvním plánu opravdu nedělají, oni pouze inspirují, umožňují spotřebitelům, aby se s nimi ztotožnili a nabyli přesvědčení, že potřebují přesně to, co influencer doporučuje.

Podle průzkumu z roku 2016 přitom influencerům věří až 82 procent spotřebitelů. Ophir k těmto číslům dodává, že důvěra, kterou influenceři u spotřebitelů vyvolávají, slouží jako manipulativní nástroj přesvědčování.  

Lidé, kteří kopou za spotřebitele

Sociální média představovala pokušení pro jedince, kteří se potýkají s nutkavým nakupováním a tendencí k zadlužování, už v minulosti. Pandemie, jež lidi uzavřela do jejich domovů, tento fenomén ještě rozšířila. Sociální média využila sociální izolace a úzkosti spotřebitelů, aby vyeskalovala jejich zhoubné zvyky a obohatila se na jejich potřebě uniknout tíživé realitě, osamělosti a nudě. Situace ale podle Ophira není úplně beznadějná.

„Když uživatelé sociálních médií odkryjí pravé motivy chování influencerů, mohou se naučit jim odolat,“ říká pro magazín Vox. Naštěstí jsou zde i youtubeři a autoři podcastů, kteří upozorňují na nástrahy sociálně-mediálního průmyslu a varují spotřebitele před jeho možnými dopady na kvalitu jejich života. Ti nabízejí i účinné návody, jak se závislosti na nakupování zbavit a vymanit se ze začarovaného kruhu věčného zadlužování. Třeba Erin si díky takovým radám na kreditní kartě nastavila limit a smazala údaje o kreditce ze svých oblíbených webů. Když musí údaje naťukávat pořád znova, tak se přitom i zamyslí, jestli danou věc, kterou chce koupit, opravdu potřebuje.

Související…

Budoucnost českých e-shopů? Zůstane tu dvacet velkých hráčů, říká Eva Knirschová
Michael Sidó

foto: Shutterstock, zdroj: Vox

Tipy redakce

Kdy u lidí skutečně nastává smrt? Odpověď přinesly pokusy s prasečím mozkem

Kdy u lidí skutečně nastává smrt? Odpověď přinesly pokusy s prasečím mozkem

Je smrt něco nezvratného? A kdy vlastně nastává? Všechny vyspělé státy mají ve...

Můžou Einsteinovu teorii relativity změnit chameleoni? Zatím se žádný nechytil

Můžou Einsteinovu teorii relativity změnit chameleoni? Zatím se žádný nechytil

Vesmír se rozpíná a zároveň zrychluje. O tom mezi vědci panuje v zásadě shoda....