fbpx

Lego odstraňuje ze stavebnic genderové stereotypy. S bagrem si mohou hrát i holky 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Největší výrobce dětských stavebnic na světě jede v módním trendu „degenderizace“. Podle výzkumu dělá dívkám dobře, když si hrají s buldozery, klukům ale panenky a výbavičky pro miminka stále dobře nedělají

Zveřejněno: 14. 10. 2021

Dánský výrobce dětských stavebnic zveřejnil k Mezinárodnímu dni dívek, jenž OSN vyhlásila na 11. říjen, výsledky průzkumu, který si lego zadalo u Institutu Geeny Davisové, jenž zkoumá genderové stereotypy v médiích. Studie se zúčastnilo téměř 7 tisíc rodičů a dětí mezi 6 a 14 lety, respondenti pocházeli z Číny, Česka, Japonska, Polska, Ruska, Velké Británie a USA.

„Usilovně pracujeme na tom, aby Lego bylo inkluzivnější,“ komentovala výsledky výzkumu pro The Guardian Julia Goldinová, hlavní produktová a marketingová ředitelka společnosti Lego Group, největšího výrobce hraček na světě.

Nedostatečné ocenění žen?

Výzkumníci zjišťovali, jak se dívky a chlapci srovnají s tím, že by si měli hrát s hračkami, které nejsou pro ně. Pro dívky jde například o Lego znázorňující stavební práce, pro chlapce zase pečení nebo pěstitelství. Výsledky překvapily i samotné výzkumníky. Dívkám, jež si hrály s jeřáby a náklaďáky, narostlo sebevědomí a chtěly se zapojit do celé řady aktivit. Na druhé straně se až 70 % chlapců obávalo, že si z nich ostatní budou dělat legraci, když si budou hrát s „dívčími hračkami“.

Na popud výzkumu Institutu Geeny Davisové zástupci firmy slíbili, že genderové škraloupy ze svých stavebnic odstraní.

A z toho měli strach i jejich rodiče. „Je to tím, že chování spojené s muži je ve společnosti více ceněno. Dokud lidé nepochopí, že činnosti typicky spojené se ženami mají stejnou váhu a důležitost, nepřijmou tuto skutečnost ani rodiče a děti,“ vysvětlila Guardianu Madeline Di Nonnová, generální ředitelka Institutu Geeny Davisové.

Výsledky dále ukázaly, že synové jsou rodiči povzbuzováni ke sportovním aktivitám a činnostem souvisejícím s vědou, jako jsou technologie, matematika a inženýrství, zatímco dívkám je nabízen tanec, móda nebo pečení. „Tyto poznatky zdůrazňují, jak moc jsou genderové předsudky po celém světě hluboce zakořeněné,“ řekla k tomu pro Guardian samotná Geena Davisová, oscarová herečka a aktivistka, která Institut v roce 2004 založila, aby bojoval proti negativním genderovým stereotypům.

Je to opravdu asymetrie?

Výše zmíněná „genderová asymetrie“ ve společnosti existuje i podle profesorky Giny Ripponové, neurobioložky a autorky knihy The Gendered Brain. „Doporučujeme dívkám, aby si hrály s klučičími věcmi, ale naopak to nefunguje,“ řekla Guardianu. Profesorka tvrdí, že je to špatně, protože když si dívky nehrají s Legem nebo jinými stavebnicemi, nerozvíjejí prostorové dovednosti, které budou potřebovat v pozdějším životě. A chlapci, pokud si nehrají s panenkami, zase mohou mít v dospělosti problém o někoho pečovat.

Na popud výzkumu Institutu Geeny Davisové, s nímž od počátku roku 2021 společnost Lego konzultuje, jak by mohla genderovou předpojatost a škodlivé stereotypy ve svých výrobcích vyřešit, zástupci firmy slíbili, že tyto škraloupy ze svých stavebnic odstraní. Podle Goldinové je to už vidět třeba na tom, že Lego, k němuž tradičně inklinovali spíše chlapci, uvedlo v poslední době dvě nové řady Lego Dots a Lego City Wildlife Rescue Camp, které byly speciálně navrženy tak, aby oslovily obě pohlaví.

Podle koníčků, ne podle pohlaví

Aktivita Institutu Geeny Davisové a společnosti Lego navazuje na kampaň Let Toys Be Toys, která byla ve Velké Británii zahájena v roce 2012 s cílem vyvinout tlak na výrobce dětských hraček, aby rozšířili marketing a zacílili jej na obě pohlaví tak, aby si žádný chlapec ani dívka nemysleli, že si hrají se špatnou hračkou.

Takové stereotypy podle zjištění, která ve studii z roku 2020 přinesli badatelé z genderové organizace Fawcett Society, mezi mladými podporují psychické problémy a omezují vnímané možnosti výběru budoucího povolání. Goldinová k tomu Guardianu řekla, že Lego již neoznačuje žádný ze svých produktů, že je „pro dívky“, nebo „pro chlapce“, ale umožňuje vybírat hračky podle zájmů a koníčků. „Naším úkolem je teď povzbudit chlapce a dívky, kteří si chtějí hrát se sadami, které pro ně podle genderových stereotypů nejsou vhodné,“ uzavřela pro Guardian Goldinová.

Související…

Proč hlasové asistentky Alexa či Siri posilují negativní genderové stereotypy
Jan Handl

foto: Shutterstock, zdroj: The Guardian

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...