Nizozemští vědci mají za to, že vyřešili záhadu identických dvojčat 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Až 12 % těhotenství začíná s více embryi, ale jen necelá 2 % se pak skutečně narodí. Mnozí lidé ani netuší, že jsou vlastně z dvojčat. Nový objev zvyšuje naději na léčbu poruch, které postihují právě dvojčata

Zveřejněno: 4. 10. 2021

Tajemství toho, co způsobuje, že se některá dvojčata narodí stejná, bylo nejspíš vyřešeno vědci v Nizozemsku. Jejich výzkum zároveň vzbuzuje naději na léčbu vrozených poruch, které právě dvojčata neúměrně postihují. Jednovaječná dvojčata se tvoří poté, co se oplodněné vajíčko zvané zygota rozdělí na dvě embrya sdílející úplně stejné geny. Důvod tohoto rozdělení zatím kupodivu vědcům není znám.

Doposud převládající teorie zní, že biologický proces, který vede k „monozygotickým dvojčatům“, je náhodný. Ale mezinárodní tým vědců pod vedením Vrije Universiteit Amsterdam věří, že našel na DNA identických dvojčat společný „podpis“.

Dvojčata podle DNA

Výzkum publikovaný v časopise Nature Communications sledoval epigenetické modifikace v DNA dvojčat, tedy faktory, které mohou nastavit geny na „zapnuto“ nebo „vypnuto“, aniž by se změnila jejich základní sekvence. Vědci zjistili, že identická dvojčata z celého světa měla podobné znaky v 834 bodech napříč jejich genomem.

Až 12 % těhotenství může začít s více embryi, ale jen necelá 2 % z těchto embryí, jež se vyvinou navíc, se nakonec narodí. Mnoho lidí tak vlastně ani neví, že měli dvojče.

Sdílené znaky mohou vědcům umožnit až s 80% přesností určit, zda je jedinec identické dvojče. Dokážou to dokonce i u lidí, jejichž dvojče zaniklo už v děloze. V tomto případě jde o takzvaný syndrom mizejícího dvojčete.

Ještě je třeba dokázat, že chemické značky na DNA jsou příčinou početí identických dvojčat. Stále je totiž možné, že je to až důsledek samotného procesu vzniku dvojčat. Zatím jde tedy o poměrně věrohodnou pracovní teorii a objev společných znaků by mohl být užitečný pro širokou skupinu lidí. Až 12 % těhotenství totiž může začít s více embryi, ale jen necelá 2 % z těchto embryí, jež se vyvinou navíc, se nakonec narodí. Mnoho lidí tak vlastně ani neví, že měli dvojče.

Rozštěp jako problém dvojčat

Nancy Segalová, vývojová psycholožka z California State University, pro Science News uvádí, že jde o velmi důležité zjištění, protože jednovaječná dvojčata jsou náchylná k různým problémům, a to včetně vrozeného rozštěpu páteře.

Výzkum vyvolává domněnky, že lidé, kteří se rodí s takovou poruchou, by mohli být jedním z identických dvojčat, která ztratila svého sourozence v děloze, nebo byla odloučena při narození.