fbpx

Za kolik z vašich nákupů čokolády může její chuť a kolik je založeno na krásném a lesklém balení? Nová studie podporuje již dříve vyřčenou myšlenku, že způsob, jakým je čokoláda balena, na nás vytváří silnější emocionální tlak než její chuť

Zveřejněno: 3. 8. 2019

Nová studie popisuje efekt, který je velmi důležitý pro prodejnost čokolády. Možná si myslíme, že je pro nás zásadní chuť, ale výzkumníci zjistili, že i samotné vnímání chuti a kvality čokolády je závislé na tom, jak hezky je zabalena.

Tým z University of Melbourne, který stojí za výzkumem, tvrdí, že jeho práce by mohla být užitečná pro firmy, které hledají nápady, jak své produkty uvádět na trh. „Existuje rozdíl v tom, jak spotřebitelé vnímají přirozené podněty produktu, jako je chuť, aroma a konzistence, které jsou spojeny se smysly, a jak vnímají vnější podněty, tedy obalový materiál, informace na něm, značku a cenu.

Když byly na obalech uvedeny pozitivní výrazy, byl zjištěn kladný vztah k oblibě obalu, tak i chuti samotné čokolády.

Ty jsou spojené s kognitivními a psychologickými mechanismy,“ prohlásil Frank R. Dunshea, jeden ze členů výzkumného týmu. Informace poskytované prostřednictvím obalu mohou podle něj ovlivnit očekávání zákazníků a jejich emoční odezvu, jejich smyslový zážitek potvrdí, nebo naopak popřou.

Šest obalů a stejná čokoláda

Pro experiment výzkumníci využili 75 dobrovolníků, kteří ochutnávali čokoládu na základě tří situací: Šlo o chuťový test čokolády bez obalu, pohled na obal bez samotného ochutnání a ochutnávku čokolády s viditelným obalem. V poslední části testu byly vzorky téže čokolády zabaleny do šesti různých stylů obalů. Šlo o obaly odvážné, zábavné, každodenní, speciální, zdravé a prémiové.

cokolada 230301934

Jde o to, jak chutná? Taky, ale rozhodujeme se i podle obalu, tvrdí studie


Účastníci byli požádáni, aby zhodnotili chuť produktu, emoce, které u nich vyvolal, a s jakou pravděpodobností budou čokoládu v budoucnu kupovat. Účastníci hodnotili chuť čokolády hůř, pokud obal neodpovídal tomu, co bylo uvnitř. Když byly na obalech uvedeny pozitivní výrazy, byl zjištěn kladný vztah k oblibě obalu, tak i chuti samotné čokolády.

Zabaleno do chuti

Obal podporoval pozitivní emoce spojené s ochutnáváním čokolády. Když ochutnávající viděl obal, byla čokoláda lépe přijata. Už předchozí výzkumy ukázaly, jak emoce a obaly jídla mohou ovlivňovat naše chuťové preference, zejména pokud se naše očekávání toho, co jíme, shodují se způsobem, jakým je prezentováno v regálech obchodů. Nová studie pak tyto dvě hypotézy spojuje dohromady.

Odhaduje se, že 60 % počátečních rozhodnutí spotřebitelů o výrobcích se odvíjí pouze na základě posouzení obalů.

I když chuť čokolády má největší vliv na to, zda by si ji účastníci výzkumu později sami koupili, tak i to, jak je čokoláda prezentována, rozhodně hraje také velkou roli a je třeba s tím počítat při přemýšlení o nákupním chování zákazníků. Odhaduje se, že 60 % počátečních rozhodnutí spotřebitelů o výrobcích se odvíjí pouze na základě posouzení obalů.

Související…

Za 40 let může zaniknout čokoláda. Pomohou jí Mars či Nestlé?Zprávy z Buckinghamského paláce? Královna snídá čokoládu a obědvá aperitiv

foto: Shutterstock, zdroj: Science Alert

Tipy redakce

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Horská dráha: Původní zábava pro šlechtu teď má sloužit i k eutanazii

Horská dráha: Původní zábava pro šlechtu teď má sloužit i k eutanazii

Matějská pouť na pražském Výstavišti už běží nějaký ten pátek a zdá se, že...

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.