fbpx

Expert na rodičovství, dětskou literaturu a vztahy radí, jak se zbavit obav z osamělosti. Prvním a nejdůležitějším krokem je přijmout ji a pořádně si ji užít

Zveřejněno: 7. 12. 2018
Přečteno 11892x

Strach z osamělosti. Silný negativní pocit, který může významně ovlivnit psychické i fyzické zdraví. Jedna studie zjistila, že pokud staří lidé žijí sami, riziko úmrtí se u nich zvyšuje až o 26 %. Vždycky ale samota nevadí. Dlouhý den v práci, náročná cesta domů, nákup v přeplněném obchodě.

Související…

Online seznamky jako bludiště vlastní samotou Je samota nebezpečná? Zde je 5 mýtů o osamělosti6 důvodů, proč bychom měli trávit více času o samotě

Vidíte se doma, na gauči před televizí nebo s knihou v pohodlném křesle. Sami. Nechce se vám odpovídat na všetečné otázky, nechce se vám už vůbec komunikovat. Potřebujete čas pro sebe. Abyste si uspořádali myšlenky, vychutnali ticho, zcela se uvolnili. Jedná se o vzácné okamžiky, které jsou nezbytné pro duševní klid a pohodu. Samota tedy může být i sladká, na druhou stranu ale může přinášet i deprese a chmurné myšlenky. Aby se to nestalo, můžete se z následujících rad dovědět, jak zvládat strach z osamění. Na serveru Lifehack je zformuloval Robert Locke, odborník na dětskou literaturu, autor, specialista na rodičovství a vztahy obecně.

1. Přijměte svou samotu

Když už se vám poštěstí zůstat o samotě, vychutnejte si ji se vším, co k ní patří. Užijte si ji v plném rozsahu. Vyplňte ji čímkoliv, co máte a děláte rádi. Nikdo a nic vás neomezuje, neříká, co máte nebo nemáte dělat. Samota neznamená trávit čas v temném bytě za zataženými závěsy. Vyrazte ven. Věnujte se oblíbeným koníčkům, najděte nové.

Plíživý pocit, že se cítíte osaměle, k rovnováze nevede.

Přečtěte knihu, na kterou se už dlouho chystáte. Napište povídku. Vyzkoušejte nový recept. Nebo jen ležte a odpočívejte. Dělejte, co vám přijde na mysl, důležité je, abyste si to užili. Jen tak můžete najít rovnováhu, což je zcela zásadní. Plíživý pocit, že se cítíte osaměle, k rovnováze nevede. Pokud jej zaznamenáte, začněte podnikat další kroky.

2. Facebook tu nepomůže

Lidé dnes často mají tendence vyhledávat virtuální kontakty místo těch reálných. Sociální sítě sice mohou poskytnout jakousi formu společnosti, ta ale zafunguje jen dočasně, protože zkrátka a jednoduše není skutečná. Mnoho svých facebookových přátel ani pořádně neznáte. A život ve světě lajků, sdílení a komentování není životem opravdovým.

samotar bordel 287259401

Pokud vám přijde, že jste na síti v dobré společnosti, tak jde jen o iluzi


Spíš než k naplnění vede k frustraci a zvýraznění úzkostných pocitů, což jen zvyšuje vědomí osamělosti. Proto neplýtvejte drahocenným časem ve smyšleném virtuálním světě a udělejte to postaru. Vezměte telefon, zavolejte a domluvte si setkání. S kýmkoliv, kdo je vašemu srdci drahý.

3. Žijte podle sebe

Lidé jsou někdy z osamělosti tak vyděšení, že se rozhodnou pro vztah s nesprávným člověkem. Tomu může napomoci i tlak ze strany vrstevníků, rodiny a společnosti obecně. Kdy se konečně oženíš? Jak to, že sis ještě nenašla (nenašel) partnera(ku)? Kdy plánuješ děti? Už máš na to věk…

I když je to těžké, vykašlete se na to, co říká okolí. Jste spokojení? Pak je to jen vaše věc.

Takové a další otázky mohou nešťastníky vést ke špatným rozhodnutím, nevhodnému chování a následné frustraci. I když je to těžké, vykašlete se na to, co říká okolí. Jste spokojení? Pak je to jen vaše věc a nikomu do toho nic není. Pokud cítíte vnitřní rozháranost, zkuste třeba jógu, která v nalezení vnitřního klidu, jenž je předpokladem štěstí a spokojenosti, pomáhá.

4. Potkávejte lidi

Člověk je tvor sociální. Společenský. Pro přežití společnost potřebuje. A tak je někdy třeba vyrazit mezi lidi, i když se vám zrovna moc nechce. Samota leze na mozek, když je jí moc. I ta dobrovolná. Nepoddávejte se jí. Běžte do fitka, na nákup, zaběhat si nebo jen tak ven s někým, koho jste dlouho neviděli. Ale můžete vyrazit i s někým blízkým. Nezapomínejte, že o vztahy, které máte, je třeba pečovat. Zalévat je jako květinu. Utužovat je. A to se bez setkávání neobejde.

5. Pomáhejte ostatním

Tíživost osamělosti často plyne z domnění, že jsme na všechno sami. Pomozte někomu a tento tíživý pocit se rozplyne. Účinky pomoci jsou blahodárné. Ukážou, co všechno dokážete. Čeho jste schopní. Druhý člověk projeví vděk, zájem o vaši osobu.

Stačí otevřít oči, dívat se kolem sebe a člověk zjistí, že vlastně sám není.

Dojde ke vzájemnému sdílení, které je léčivé. Navíc uvidíte, že nejste sami, kdo má problémy. A když dokážete pomoci vy někomu, určitě se najde někdo, kdo pomůže vám. Kolem dobrých lidí se zpravidla sdružují další dobří lidé. Kdo se hezky chová k ostatním, toho mají lidé rádi a chtějí, aby byl také spokojený. To, jak se k nám lidé chovají, je často jen odrazem toho, jak se chováme my k nim. Pamatujte na to.

6. Buďte vděční

Studie za studií ukazují, že pokud je někdo schopen projevit vděčnost, získá spoustu benefitů. Mezi ně patří silnější imunitní systém, lepší zdraví, pozitivnější energie a, v našem kontextu to nejdůležitější, pocit, že jste méně osamělí a izolovaní. Tak projevujte vděčnost a každý den si k tomu najděte důvod. Že jste se probudili, že svítí slunce, že se na vás někdo hezky usmál, že vám ráno chutná káva… Je toho tolik. Stačí otevřít oči, dívat se kolem sebe a člověk zjistí, že vlastně sám není.

foto: Shutterstock, zdroj: Lifehack

Kateřina Hájková

Kateřina Hájková

Novinářka, učitelka jógy a instruktorka trx. Milovnice zdravého života, knih, zvířat, filozofie a historie. Ráda píše povídky a chystá se na román.



Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.