fbpx

Ručíme za to, že některou z nich použijete ještě dnes

Zveřejněno: 7. 2. 2019
Přečteno 2050x

Absolvent stovek porad Luboš Heger kongeniálně přeložil článek americké satiričky Sarah Cooperové, který vám poslouží jako manuál pro to, jak být rázem ten nejinteligentnější účastník pracovního meetingu. Snad jen malé upozornění: Není úplně dobré aplikovat hned všech deset rad na jedné poradě.

  1.  Nakreslete diagram. Jedno jaký. Do jedné bubliny napište „co víme“ a do druhé „co nevíme“. Průnik opatřete šipkou. Ještě než odložíte tužku, kolegové budou váš výtvor se zájmem studovat. Mezitím se svalíte do křesla a dál střílíte Angry Birds.
  1. Převádějte zlomky na procenta a naopak. Jestli někdo pronese třeba „dvacet pět procent“, skočte mu do řeči: „To je jeden ze čtyř, že?“ Každý kývne uznáním nad vaší bleskovou aritmetikou.

Kolegova jasnozřivost přechází na vás. Půl hodiny po poradě si nikdo nevzpomene, že autorem výroku nejste vy.

  1. Vyzvěte všechny, ať učiní krok nazpět. Čas od času začne být debata chaotická, což je pravý okamžik pro rychlý výpad: „Pánové (a dámy), můžeme všichni udělat krok zpět?“ Každý ztichne úžasem nad vaší schopností umlčet dav. Poté již stačí položit nějakou řečnickou otázku: „Co se tu vlastně snažíme vyřešit?“
  1. Přikyvujte a dělejte si poznámky. Je samozřejmé, že na každou poradu patří poznámkový blok. Zapisujte třeba po jednom slovu z každé věty, která zazní. Úpěnlivě kývejte hlavou. Kdyby to někoho zarazilo, odpovíte, že někdo přece musí průběh porady zapisovat. Vypadáte jako snaživec? O to přece jde!
  1. Opakujte hlavní moudro porady – ale p.o.m.a.l.u. Každá porada má svého chytrolína, který jediný zná agendu do detailů. Většinou je zticha, než přijde jeho chvíle, kdy mu ze rtů splynou slova nejvyšší moudrosti. A to je i vaše chvíle. „Takže abychom si to zrekapitulovali,“ řeknete a zopakujete moudrost slovo od slova, jen pomalu. Kolegova jasnozřivost přechází na vás. Půl hodiny po poradě si nikdo nevzpomene, že autorem výroku nejste vy.

Související…

Šovinistické startupy: Investoři preferují firmy, které vlastní mužiProč do firmy s digitální kulturou nemusíte vlastně ani choditJá to tedy neberu, šéfe: 4 důvody, proč změnit práci

  1. Ptejte se – bude to úsporné? A klaďte další prázdné dotazy. Každý poctivý řečník vyvine alespoň minimální úsilí, aby ostatní přesvědčil o úspornosti svého návrhu.
  1. Vykračujte po místnosti. Když někdo chodí z rohu do rohu, nemá automaticky úctu všech přítomných? Chce to trochu odvahy, ale odměnou je okamžité uznání. Založte si ruce a obejděte stůl. Přejděte do rohu, opřete se o zeď a vydejte hluboký vzdech. Každý by vám v tu chvíli chtěl číst myšlenky. Naštěstí to neumí.

Jestliže byla na předchozím obrázku nějaká čísla, řekněte třeba: „Nejsem si jist, co ty údaje znamenají.“

  1. Požádejte prezentéra, ať se vrátí o jeden slide zpět. Dále pokračovat jako v bodě č. 3. Každého napadne, že mu něco důležitého uniklo. Jestliže byla na předchozím obrázku nějaká čísla, řekněte třeba: „Nejsem si jist, co ty údaje znamenají.“
  1. Jděte ven telefonovat. Jestliže máte tak důležité hovory, že je potřeba vyjít z konferenční místnosti, musíte být též důležitá osoba.
  1. Buďte upřímný, ostatní to vezmou jako legraci. Pakliže se vás někdo na poradě zeptá, jaký máte na věc názor, zkuste odpovědět pro změnu popravdě: „Nemám šajnu. Poslední hodinu jsem neslyšel jediný rozumný slovo.“ Je celkem slušná šance, že replika vyvolá odzbrojující smích.

foto: Shutterstock, zdroj: TheCoopeReview

Luboš Heger

Luboš Heger

Texpert a kulturní antropoid. Nevěří, že lze skutečnost věrně zaznamenat do slov, ale každý pokus vytváří novou a zajímavou skutečnost.

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.