fbpx

Fyzioterapeut Tomáš Rychnovský radí, jak se zbavit jedné z nejčastějších civilizačních chorob. Musíme se nejdřív naučit dýchat

Zveřejněno: 18. 11. 2018
Přečteno 2536x

Říká se, že strach je špatný rádce. V oblasti zdraví toto funguje dvojnásob. Tělo totiž okamžitě mění své pochody, když cítí, že je mysl neklidná. Je až k neuvěření, že svalové napětí může být ovlivněno myšlením. Tedy nejen tím, že celý den sedíme za stolem nebo děláme nějaký pohyb. I myšlenka stačí k tomu, že se může změnit například dechový vzor nebo oslabit sval kolem kyčle.

Související…

Bolest zad? To je strach i nedůvěra v sebe saméLidé přestali poslouchat svůj vnitřní hlas, proto jejich tělo bolí, tvrdí fyzioterapeut Tomáš RychnovskýTomáš Rychnovský: Na bolest léky nepotřebujeme

Svalový systém stále vnímá, jak se naše mysl cítí a naopak; mysl reflektuje pocity našeho těla (bolest, ztuhlost, pálení apod.). V mozku jsou totiž centra, která v sobě integrují právě tělesné i emoční podněty. Právě proto je radostná mysl, tedy mysl, která se rychle vyrovná s negativní myšlenkou a stresem, nejlepším řídícím mechanismem pro zachování ideálního napětí ve svalech.

Stabilizace páteře

Svalové napětí způsobuje přetížení tkání i kostry a vzniká, když páteř není dostatečně stabilizovaná. Její stabilita je dána zejména funkcí dechových svalů uvnitř trupu, které dále ovlivňují měkkost nebo tuhost břišní stěny. Zde je pak možné krásně pozorovat, jak někdo dýchá spíše do hrudníku a jiný dolů do břicha. Právě tzv. spodní dech, který nafukuje při nádechu břišní dutinu, je správný a na něm stabilita páteře stojí.

Strach, stres, spěch, výčitky a obavy nás mají tendenci stahovat v horní části břicha.

Dech by tedy měl probíhat v uvolněném rytmu i režimu, aby se s nádechem nafukovalo břicho. Určitě byste neměli být v břiše dlouhodobě ztuhlí či ho stahovat dovnitř, aby bylo pevné. Bohužel právě takhle se zavádějícím způsobem učí na různých seminářích funkce břišních svalů. Je tedy důležité stále dýchat do břicha. Jednoduché, ale efektivní cviky, které vám pomohou předcházet bolestem páteře, hlavy i kloubů, najdete v tomto minikurzu zdarma.

dech shutterstock 589804610

Naučte se správně dýchat, tak dáte sbohem i bolestem zad


Strach, stres, spěch, výčitky a obavy nás mají tendenci stahovat v horní části břicha. Dech tak nemůže probíhat správným způsobem, zapojit se totiž musí například i krční páteř, šíje, dolní páteř a jiné části těla, které k tomu nejsou primárně určené.

Kdo neumí své tělo vnímat, tak ani nezpozoruje, že se něco změnilo, a je více ohrožen vznikem bolesti.

Poté dochází k jejich přetěžování a ony zvyšují své napětí. Kdo neumí své tělo vnímat, tak ani nezpozoruje, že se něco změnilo, a je více ohrožen vznikem bolesti. Důležité je tedy začít vnímat své tělo a napětí, které v něm máme. K tomu jsou určeny cviky a metody, jak se to opět naučit.

foto: Shutterstock, zdroj: Tomáš Rychnovský

Tomáš Rychnovský

Tomáš Rychnovský

Specializuji se na léčbu a prevenci bolesti v pohybovém systému a měl jsem to štěstí učit se od světoznámých odborníků.



Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.