fbpx

Proč nás online nakupování tolik neuspokojuje? Chybí alespoň iluze dotyku 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Přestože se v posledních letech online nakupování stalo alespoň do jisté míry neodmyslitelnou součástí života většiny lidí s přístupem na internet, v některých ohledech může proti obvyklé návštěvě kamenné prodejny stále zaostávat

Zveřejněno: 11. 3. 2023

V lidském mozku existuje mezi hmatem a prožíváním emocí  přímé spojení. A mnoho spotřebitelů během nakupování svým způsobem dotyk vyžaduje, i když si toho ani sami nemusí být plně vědomi. Pokud se jim dotyku nedostane, často to u nich může vést k neuspokojení jejich potřeb i reklamaci pořízeného zboží.

Podívejme se na konkrétní příklad, a to na prodejny a showroomy společnosti Apple. Jejich kamenné pobočky zákazníkům nabízí nejen možnost si téměř všechny dostupné produkty prohlédnout a fyzicky osahat, ale také vyzkoušet jejich funkčnost. To, že si spotřebitel se zbožím dostatečně „pohraje“, v případě zfinalizování nákupu výrazně snižuje šanci na pozdější reklamaci.

Průměrná míra reklamace zboží zakoupeného online se pohybuje mezi 25 % a 35 %. Zaměříme-li se na textilní průmysl, bavíme se až o 40 %. Ve srovnání s průměrnou mírou reklamací zboží zakoupeného v obchodě, která je zhruba 8 %, je to opravdu vysoké číslo.

Iluze dotyku

Každý dobrý obchodník chce míru reklamací svého sortimentu snížit na minimum. Existuje hned několik způsobů, jak v rámci online nakupování v zákazníkovi vyvolat alespoň iluzi dotyku, když ne dotyk reálný.

Už jen textový popis „hmatových“ vlastností výrobku pomáhá zákazníkovi udělat si daleko lepší představu. Takové popisy budou však fungovat pouze tehdy, jsou-li dostatečně konkrétní a ne obecné. 

Dotyk může způsobit, že se s daným předmětem silně spojíte a psychicky ho převezmete do svého vlastnictví, což ve finále povede k jeho zakoupení.

Zvláště u textilního průmyslu je pak na místě detail produktu na e-shopu obohatit kromě obvyklých fotografií například i o krátký videoklip. Dané zboží, v tomto případě oblečení, může zákazník vidět na konkrétním modelovi nebo modelce. To pomůže nejen schopnosti si produkt uspokojivě vizualizovat, ale i s vytvořením mentální simulace dotyku.

E-shop versus prodejna

Výhod nakupování na internetu je celá řada a zpochybňovat jeho význam by dávalo jen pramalý, nebo spíše žádný smysl. Ačkoliv můžeme v online prostředí narazit na množství nepříjemných nástrah v podobě podvodných obchodů nebo problémů s doručovací službou, sečteno a podtrženo vám v dnešní době tento způsob nakupování spíše přinese následující výhody: 

  • Úspora času
  • Možnost nechat si zboží přivézt až domů
  • Žádný nátlak ze strany prodejců
  • Recenze zboží a produktů od dalších zákazníků
  • Široká nabídka
  • Žádné fronty a přeplněné obchody

Bez ohledu na to má ale návštěva kamenné prodejny stále něco do sebe. A nejedná se pouze o již zmíněné „ohmatání“ zboží. 

  • Zboží si můžete důkladně prohlédnout nebo i vyzkoušet
  • Okamžité uspokojení z nákupu
  • Možnost nechat si poradit od pracovníků v obchodě
  • Podpora místních podnikatelů
  • Speciální akční nabídky

Skutečnost, že dotyk má zásadní vliv na pořízení produktu a na následnou spokojenost s koupí, vedla výzkumníky k tomu, aby tento fenomén pojmenovali Midasův dotek. Pojmenování vzniklo na základě řeckého krále Midase, který vše, na co sáhl, proměnil ve zlato. I když váš dotyk ze zboží s největší pravděpodobností zlato neudělá, může dost dobře způsobit, že se daným předmětem silně spojíte a psychicky ho převezmete do svého vlastnictví, což ve finále povede k jeho zakoupení.

Související…

V hlavě hromadiče: Proč nakupujeme a schraňujeme věci, které nepotřebujeme?
Milada Kadeřábková

foto: Shutterstock, zdroj: Psychology Today

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...