Našli jsme část dinosaura, kterého zabil asteroid, chlubí se vědci. Vzniká dokument 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Archeologové údajně našli zkamenělinu části dinosaura zabitého před 66 miliony let přesně v den, kdy Zemi zasáhl asteroid. Jde o dokonale zachovalou nohu thescelosaura. Včetně šupinaté kůže. Podle BBC může být zkamenělina opravdu datována do doby hromadného vymření dinosaurů, způsobeného nárazem asteroidu

Zveřejněno: 15. 4. 2022

Podle BBC se má všeobecně za to, že když 7,5 míle široký asteroid, veliký přibližně jako Mount Everest, zasáhl Mexický záliv, vymřeli na Zemi všichni nelétající dinosauři. Připravovaný dokument této britské veřejnoprávní televize se zabývá fosiliemi nalezenými v lokalitě Tanis v americké Severní Dakotě. Mezi nálezy budí největší pozornost právě noha thescelosaura a kůže triceratopse.

Naleziště Tanis je bohaté na dobře zachované fosilie včetně ryb, želv, a dokonce i embrya létajícího pterosaura ve vejci. Vědci se domnívají, že drobné částice roztavené horniny usazené v žábrách rybích fosilií nalezených v této lokalitě byly vyprodukovány výbušným dopadem asteroidu.

„Na tomto nalezišti jsme našli několik detailů, které nám popisují, co se v danou chvíli stalo minutu po minutě. Je to skoro jako sledovat film,“ říká výzkumný pracovník University of Manchester Robert DePalma, který vede tým na nalezišti Tanis. Profesor Phil Manning, jenž dohlíží na DePalmovu doktorandskou práci, řekl v pořadu Today na BBC Radio 4, že tento objev byl naprosto úžasný a že se o něčem podobném během celé své kariéry neodvážil ani snít.

Kontroverzní Indiana Jones

Televizní dokument, který uvádí populární David Attenborough, se natáčel tři roky a jeho premiéra byla naplánována na 15. dubna. V dokumentu je možné vidět archeologa Roberta DePalmu, shodou okolností příbuzného filmového režiséra Briana De Palmy, s populárním kloboukem a v košili ve stylu Indiana Jonese. Paleontologické naleziště pokřtil DePalma jménem Tanis, tedy podle místa posledního odpočinku Archy úmluvy ve filmu Dobyvatelé ztracené archy z roku 1981.

Objevy naleziště Tanis a práce DePalmy přitahovaly v průběhu let mnohé kontroverze. V roce 2019 psal o nalezišti magazín The New Yorker, to bylo dřív. Podle magazínu to byl sám DePalma, kdo řídil způsob, jak byly fosilie prezentovány veřejnosti. Redaktorka Scientific American Kate Wongová ve svém tweetu v reakci na článek uvedla, že se setkala „s velkou dávkou skepticismu ze strany paleontologické komunity“. BBC proto k ověření nálezů povolala externí konzultanty.

Profesor Paul Barrett z londýnského Natural History Museum prozkoumal nohu thescelosaura a prohlásil, že tento jedinec pravděpodobně zemřel „víceméně okamžitě“. Vědci díky nálezu získali mnoho nových informací o tom, jak thescelosaurus vypadal. Předtím si nebyli jistí tím, jak vypadala jeho kůže. Nález velmi přesvědčivě ukazuje, že tato zvířata byla velmi šupinatá, asi jako ještěrky. A nebyla opeřená jako jejich současníci, kteří jedli maso.

Bylo to v den „D“? Je to jedno

Externí konzultant dokumentaristů profesor Steve Brusatte z University of Edinburgh však BBC řekl, že k těmto nálezům dinosaurů je i on zatím skeptický a byl by rád, aby byly hypotézy podrobeny kontrole ze strany nezávislých kolegů. „Ty ryby s částicemi horniny v žábrách jasně hovoří pro asteroid. Ale pro některá další tvrzení mají jen spoustu nepřímých důkazů, které ještě nebyly předloženy k nezávislému posouzení,“ prohlásil profesor Brusatte. Také uvedl, že je možné, že některá ze zvířat zemřela před úderem asteroidu, ale mohla být exhumována a poté znovu pohřbena nárazem. Nicméně potvrzuje, že nález je úžasný a kvalita fosilií vyvažuje spory o samotné načasování událostí.

„U některých z těchto objevů vůbec nezáleží na tom, zda zvířata zemřela v daný den, nebo o rok dřív. Pterosauří vejce s pterosauřím mládětem uvnitř je velmi vzácné, na území Severní Ameriky nebylo nikdy nic podobného nalezeno. Ne všechno se přece musí točit okolo asteroidu,“ uzavřel smířlivě profesor Brusatte.