fbpx

Děti už do obchodních center nechodí skoro vůbec. A rodiče? Nakupují online

Zveřejněno: 23. 12. 2018

Každý rok v prosinci osídlí americká nákupní centra bělovousí Santové. Vyhledávaná atrakce mnoha dětí i rodičů lačnících po fotce se Santou už ale není tak populární jako dřív. Lidé nakupují čím dál tím častěji dárky online a v amerických obchodních centrech leží Santové ladem. Tedy spíš sedí.

S nacvičeným "zrelaxovaným" úsměvem na tváři se tam osaměle potí ve svém červeném polárním obleku. Jenže v sezóně musí Santa do práce každý den. A musí se tam, logicky, chovat jako Santa. Takže žádné sjíždění Facebooku, noviny ani sluchátka na uších.

Ještě že jsou tady lidi ze zákaznického servisu, se kterými můžu mluvit, když tady nejsou žádné děti.

„Pro případy, že se dlouho nic neděje, mám připravenou knížku,“ říká pro Wall Street Journal 61letý Santa a ukazuje na starou westernovku, kterou má zastrčenou v červeném košíku plném vánočních omalovánek pro děti. „Ještě že jsou tady lidi ze zákaznického servisu, se kterými můžu mluvit, když tady nejsou žádné děti.“ „Z živých Santů se spíš než zážitková atrakce stala dekorace,“ říká Robert Turner, člen představenstva Mezinárodního bratrstva Santů se skutečnými vousy, což je profesionální organizace, která zahrnuje dokonce i paní Clausovou.

Raději na večírek

Jeden ze Santů si podle Turnera krátil čas tím, že si do práce nosil dřevo, které tam pak vyřezával. „Ale podle mě se spíš zbláznil,“ říká Turner. Hodně Santů se z nákupních center přesouvá na živější místa, jako jsou firemní večírky nebo soukromé party. „My, jako vánoční komunita, se těmhle chlapíkům snažíme pomoct adaptovat na změny v nakupujících tendencích zákazníků,“ doplňuje šéf bratrstva.

santa obchodak 0268287442

Když už nejsou v obchoďácích děti, nepohrdne Santa ani dospělejší osobou


Některá centra, zvláště ta nová nebo nedávno zrekonstruovaná, ještě pořád nemají o nakupující nouzi a místní Santové se nenudí. Blaine Fudge, manažer nákupního centra v Ontariu, říká, že se kvůli znuděným a nevytíženým Santům nemusíme cítit smutní. „Má pěknou a pohodlnou židli, na které může sedět, a občas se může jít projít.“

Hlavně neznuděně

„Pomalejší tempo můžou ocenit Santové začátečníci, kteří se teprve učí santovské proslovy, a hodně staří Santové, kteří už si proslovy špatně pamatují,“ říká Ed Taylor, který vede Konzervatoř a tréninkové kurzy pro Santy. Taylor zdůrazňuje svým studentům, že je důležité neukázat znuděnost, ani když práce zrovna nefrčí. „U nás na akademii trénujeme i takzvaný odpočívající usměvavý výraz,“ říká. „Přece nechcete být přistiženi u čehokoli, co by neodpovídalo tomu, co to znamená být Santa.“

Pak se sám sebe začnete ptát, co se děje. Nemám náhodou něco ve vousech?

„Proč už se nikdo nechodí kouknout na Santu?“ ptá se pan Nelson, kterému je 65 roků. „Pak se sám sebe začnete ptát, co se děje. Nemám náhodou něco ve vousech? Člověk si to musí nějak vysvětlit a nebrat osobně.“

Když už pak v méně frekventovaných centrech nějaké dítě přece jen přijde, tak vzhledem k tomu, že za ním ve frontě nikdo nestojí, může se Santou strávit dlouhé desítky minut. „Pro tyhle případy musí být Santa vybaven,“ říká pan Nelson. „Mám fotky všech sobů i s jejich příběhy, které dětem vyprávím.“

Kampaň pomohla k frontám

Jessice Barberové, úvěrové úřednici z Missouri, poslal kamarád fotku opuštěného Santy z jednoho z prázdných obchodních center. Barberové se Santy zželelo a rozjela kampaň na sociálních médiích. Sdílela fotky svých dospělých spolupracovníků, kteří si s osamělými Santy přišli popovídat.

Ani přes tyhle snahy už byznys se Santy není a pravděpodobně nikdy nebude to, co býval.

„Koukněte na toho milého Santu, který čeká, až přijdou děti,“ napsala Barberová ve svém facebookovém postu, který měl více než 3000 sdílení. Tahle kampaň a veřejná publicita způsobila, že se následující víkendy stály na opuštěného Santu dlouhé fronty.

Související…

Veselé Vánoce a prázdné kontejnery na Nový rok. Jak na to?Proč je práce v obchodě o Vánocích ta úplně ze všech nejhoršíZatlačte slzu: Nejlepší světové vánoční reklamy podle Flowee

„Ani přes tyhle snahy už byznys se Santy není a pravděpodobně nikdy nebude to, co býval,“ říká David Lee, manažer nákupního centra kousek od Portlandu, které otevřelo v roce 1979. A pravděpodobně se tenhle "byznys" nebude moct nikam vyvinout, protože moderní technologie se k vánočním tradicím a severnímu pólu moc nehodí. A tak to zřejmě bude na lidech, jako je Jessica Barber, kteří opuštěným a ve světě moderních technologií tak trochu bezbranným Santům vrátí zpět jejich popularitu. 

foto: Shutterstock a Profimedia, zdroj: The Wall Street Journal

Tipy redakce

U elektromobilů je ekologičtější provoz. Ovšem výroba kvůli bateriím nikoli

U elektromobilů je ekologičtější provoz. Ovšem výroba kvůli bateriím nikoli

Na konci devatenáctého století představovaly elektromobily špičku tehdejší...

Naše kultura potřebuje pomoct, říká jazzový kytarista Rudy Linka

Naše kultura potřebuje pomoct, říká jazzový kytarista Rudy Linka

S jazzovým hudebníkem a kytaristou jsme se sešli v restauraci nedaleko...

Twitter uživatelům ukazuje, co si o nich myslí. Někdy je to úplně mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co si o nich myslí. Někdy je to úplně mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.