Zveřejněno: 12. 8. 2017

Dosavadní studie tvrdí, že předchůdci moderního člověka v Evropě a Asii se spojili s jinými druhy, mezi které patřili neandrtálci a denisované. Vědci nyní nalezli důkazy o archaických lidech, kterým přezdívají duchové. Tyto důkazy přinesli díky stopám lidských slin. Co tedy byli tito tajemní lidé zač?

Podle vědců mohli duchové svojí genetikou přispět k vývoji populace v Africe. "Každopádně se zdá, že křížení mezi různými prastarými druhy nebylo výjimečné. Bylo dokonce zcela obvyklé," říká jeden z autorů studie Omer Gokcumen, který je odborným asistentem biologie na Univerzitě v Buffalu.

Omer Gokcumen se svým týmem využil k výzkumu důležitý protein mucin, kterému se říká MUC7. Tento protein se nachází v lidských slinách. Použity byly právě sliny pocházející od takzvaných duchů, které byly nalezeny v Africe. "Když se podíváme na historii genu, který kóduje bílkoviny, spatříme podpis archaické přísady v dnešní subsaharské africké populaci. Tento prehistorický druh přitom nebyl ještě řádně prozkoumán," říká Gokcumen.

shutterstock 653922100

Na rozdíl od neandrtálců nemají vědci o populaci "duchů" žádné důkazy v podobě kosterních ostatků

Co je MUC7

Vědci přišli na důležitý objev právě díky výzkumu proteinu MUC7. Tento protein na sebe váže mikroby, díky čemuž zbavuje tělo bakterií, jež by mohly způsobit potencionální choroby. Tým odborníků tedy vyšetřil MUC7 ve více než 2500 lidských moderních genomech. Analýza přinesla velmi překvapivé výsledky.

Skupina genomů, které pocházejí ze subsaharské Afriky, měla verzi genu, která se značně lišící od genů, jež mají ostatní moderní lidé. Gokcumen tvrdí, že nejpravděpodobnější vysvětlení je takzvaná archaická introze, tedy předání genetického materiálu subsaharské populaci od tajemné civilizace duchů.

Skuteční duchové?

Kde se tedy tato neznámá civilizace "duchů" vzala? Vědci jí tak říkají proto, že o její existenci ví právě jen díky slinám, ale zatím nemají k dispozici žádné kosterní pozůstatky nebo fosilie těchto pralidí.

Vzhledem k rychlé genové evoluci tým vypočítal, že předkové lidí, kteří nesou subsaharskou variantu MUC7, se objevili někdy před 150 000 lety. Tedy až po té, co se evoluční cesta neandrtálců a denisovanů oddělila. Výzkum přináší další a další důkazy o tom, že množení zcela odlišných lidských druhů nebylo výjímkou. Dokonce mělo jít o poměrně standardní scénáře.

foto: Shutterstock, zdroj: MessageToEagle