fbpx
Zveřejněno: 27. 7. 2017

Kvalitní a pravidelný spánek je zárukou pevného zdraví. Během něj totiž probíhá v našem mozku takzvaná očista a jedovaté látky nasbírané v průběhu dne se postupně vylučují. Věděli jste, že pomáhá dokonce s hubnutím a předchází Alzheimerově chorobě?

K likvidaci odpadních látek v mozku slouží glymfatický systém, a tím, že usneme, se automaticky aktivuje. Nežádoucí toxiny se odstraní a dojde k obnově metabolické homeostázy. Pokud spíte nedostatečně, tento očistný systém selhává. Odpadní látky se v mozku hromadí a dochází ke zdravotním problémům, jako je například Alzheimerova nemoc či jiné kognitivní poruchy, které souvisí s věkem.

mozek shutterstock 520111279

Mezi buňkami mozku se nacházejí mikroskopické prostory, kam se dostává mozkomíšní mok z mozkových komor. Toto komplikované řečiště mikroskopických skulin v mozkové tkáni je označováno jako glymfatický systém. Jelikož je systém štěrbin ovládán gliovými buňkami, říkáme mu glymfatický.

Mozek nikdy nespí

Tým vědců z newyorského Centra pro translační medicínu při Rochesterské univerzitě v čele s dánskou neuroložkou Maiken Nedergaard zjistil, že mozek mění při spánku své vnitřní uspořádání. Prostory mezi buňkami se rozšíří a díky tomu se může uskutečnit očista. Během spánku se také v našem mozku vytvářejí a upevňují paměťové záznamy, navíc probíhá pomoc s organizací spojení mezi neurony. Spánek na ně přímo působí, a jakmile chybí, stav těchto neuronů se zhoršuje.

Nebudit, prosím! 

Pravidelné spánkové návyky jsou jedním z klíčových atributů přispívajících ke zdraví člověka. Nárazový spánek nic nedožene a dlouhá pracovní doba do noci s tím, že o víkendu vše dospíte, je jen jeden velký omyl. K ochraně neuronů v mozku totiž nepřispívá. Navíc pakliže jsme unavení, děláme často chyby i v takových činnostech, které jinak probíhají zcela bez problémů. Zdravý spánek by rozhodně měl být pravidelný a důležité je také zachovat normální rytmus v souladu s přírodou – přes den být vystaveni slunečnímu svitu a v noci si naopak dopřát tmu.

zdravy spanek shutterstock 316150916

Zdravý spánek je pro naše tělo velmi prospěšný.

Budiž světlo. Nebo snad tma? 

Dlouhé sezení u počítače nebo televize v noci rozhodně není vhodné. Umělé osvětlení totiž ovlivňuje hladiny hormonů v těle tak, že mohou vzniknout problémy se spánkem a v důsledku toho může dojít ke kognitivním poruchám a dalším zdravotním komplikacím. Zamyslete se tedy, jak se vystavujete světlu, aby spánkový režim mohl dobře fungovat.

Honba za vysněnou figurou

Zatímco vaše duše bloudí kdesi v říši snů, vaše tělo se zotavuje, vytváří svalovou hmotu a dochází ke spalování tuků. Což jsou také důležité úkoly, které bychom měli v souvislosti se spánkem brát na vědomí. Pokud jste vsadili na pravidelné cvičení a zdravé jídlo, byla by přece škoda o hubnutí přijít jen proto, že se nekvalitně a nedostatečně vyspíte.

Lví hříva pro zdravý spánek

Ke kvalitnímu spánku může přispět, když budete užívat Hericium neboli Lví hřívu, nejlépe ve spojení se spórovým práškem z Duanwood Red Reishi. Hericium totiž umí zmenšovat beta-amyloidové plaky v mozku. V návaznosti na znalosti fungování glymfatického systému je to zajímavá souhra „náhod“. 

foto: Shutterstock

Tipy redakce

Ráj na zemi nastane, až zjistíme, že si realitu tvoříme sami, říká profesor Jan Rak

Ráj na zemi nastane, až zjistíme, že si realitu tvoříme sami, říká profesor Jan Rak

Je realita to, co vidíme? Nebo si ji každý z nás vytváří po svém? Co nám vlastně o...

USA jsou zaplavené fake news: Třetina mileniálů pochybuje, zda je Země kulatá

USA jsou zaplavené fake news: Třetina mileniálů pochybuje, zda je Země kulatá

Tajná spiknutí okolo celebrit nejsou až tak nová. To první se objevilo na sklonku...