fbpx
Zveřejněno: 27. 7. 2017

Kvalitní a pravidelný spánek je zárukou pevného zdraví. Během něj totiž probíhá v našem mozku takzvaná očista a jedovaté látky nasbírané v průběhu dne se postupně vylučují. Věděli jste, že pomáhá dokonce s hubnutím a předchází Alzheimerově chorobě?

K likvidaci odpadních látek v mozku slouží glymfatický systém, a tím, že usneme, se automaticky aktivuje. Nežádoucí toxiny se odstraní a dojde k obnově metabolické homeostázy. Pokud spíte nedostatečně, tento očistný systém selhává. Odpadní látky se v mozku hromadí a dochází ke zdravotním problémům, jako je například Alzheimerova nemoc či jiné kognitivní poruchy, které souvisí s věkem.

mozek shutterstock 520111279

Mezi buňkami mozku se nacházejí mikroskopické prostory, kam se dostává mozkomíšní mok z mozkových komor. Toto komplikované řečiště mikroskopických skulin v mozkové tkáni je označováno jako glymfatický systém. Jelikož je systém štěrbin ovládán gliovými buňkami, říkáme mu glymfatický.

Mozek nikdy nespí

Tým vědců z newyorského Centra pro translační medicínu při Rochesterské univerzitě v čele s dánskou neuroložkou Maiken Nedergaard zjistil, že mozek mění při spánku své vnitřní uspořádání. Prostory mezi buňkami se rozšíří a díky tomu se může uskutečnit očista. Během spánku se také v našem mozku vytvářejí a upevňují paměťové záznamy, navíc probíhá pomoc s organizací spojení mezi neurony. Spánek na ně přímo působí, a jakmile chybí, stav těchto neuronů se zhoršuje.

Nebudit, prosím! 

Pravidelné spánkové návyky jsou jedním z klíčových atributů přispívajících ke zdraví člověka. Nárazový spánek nic nedožene a dlouhá pracovní doba do noci s tím, že o víkendu vše dospíte, je jen jeden velký omyl. K ochraně neuronů v mozku totiž nepřispívá. Navíc pakliže jsme unavení, děláme často chyby i v takových činnostech, které jinak probíhají zcela bez problémů. Zdravý spánek by rozhodně měl být pravidelný a důležité je také zachovat normální rytmus v souladu s přírodou – přes den být vystaveni slunečnímu svitu a v noci si naopak dopřát tmu.

zdravy spanek shutterstock 316150916

Zdravý spánek je pro naše tělo velmi prospěšný.

Budiž světlo. Nebo snad tma? 

Dlouhé sezení u počítače nebo televize v noci rozhodně není vhodné. Umělé osvětlení totiž ovlivňuje hladiny hormonů v těle tak, že mohou vzniknout problémy se spánkem a v důsledku toho může dojít ke kognitivním poruchám a dalším zdravotním komplikacím. Zamyslete se tedy, jak se vystavujete světlu, aby spánkový režim mohl dobře fungovat.

Honba za vysněnou figurou

Zatímco vaše duše bloudí kdesi v říši snů, vaše tělo se zotavuje, vytváří svalovou hmotu a dochází ke spalování tuků. Což jsou také důležité úkoly, které bychom měli v souvislosti se spánkem brát na vědomí. Pokud jste vsadili na pravidelné cvičení a zdravé jídlo, byla by přece škoda o hubnutí přijít jen proto, že se nekvalitně a nedostatečně vyspíte.

Lví hříva pro zdravý spánek

Ke kvalitnímu spánku může přispět, když budete užívat Hericium neboli Lví hřívu, nejlépe ve spojení se spórovým práškem z Duanwood Red Reishi. Hericium totiž umí zmenšovat beta-amyloidové plaky v mozku. V návaznosti na znalosti fungování glymfatického systému je to zajímavá souhra „náhod“. 

foto: Shutterstock

Tipy redakce

Proč se písek krade z pláží? Je to podobně cenná komodita jako voda

Proč se písek krade z pláží? Je to podobně cenná komodita jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Mohli by chameleoni změnit Einsteinovu teorii relativity? Zatím se žádný nechytil

Mohli by chameleoni změnit Einsteinovu teorii relativity? Zatím se žádný nechytil

Vesmír se rozpíná a zároveň zrychluje. O tom mezi vědci panuje v zásadě shoda....

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.