fbpx

Facebook se brání: Rodiče na nočních směnách vyprávějí dětem přes aplikaci pohádky. Nevyprávějí nám pohádky?

Zveřejněno: 4. 8. 2018

Neziskové organizace, odborníci na dětské zdraví, psychologové, ale i zástupci předních amerických univerzit. Více než 100 kapacit, které se věnují dětem a jejich vývoji, vyzvalo v otevřeném dopise společnost Facebook, aby zrušila aplikaci zaměřenou na děti mladší 13 let.

Související…

Lovestory mezi mladými lidmi a Facebookem pomalu, ale jistě končí
Eliška Harris

V dopise, který je adresován přímo šéfovi společnosti Marku Zuckerbergovi, popisují aplikaci Messenger Kids jako „nezodpovědný pokus motivovat malé děti k používání Facebooku“, píše BBC.

Messenger Kids je pravděpodobně první sociální mediální platformou, kterou budou široce využívat děti ze základních škol, tedy čtyřleté až jedenáctileté.

Malé děti podle odborníků nejsou připraveny na to, aby samy spravovaly účty sociálních médií. Samotný Facebook je přitom oficiálně přístupný až teenagerům od 13 let. Mnohé děti ale na tento „zákaz“ nedbají. Facebook v odpovědi na dopis tvrdí, že dětská aplikace byla navržena ve spolupráci s „online bezpečnostními experty právě v reakci na volání rodičů po větší kontrole nad tím, jak jejich děti sociální média používají“.

Dětská platforma

Messenger Kids je vlastně jakousi zjednodušenou uzamčenou verzí aplikace Facebook Messenger, která vyžaduje před schválením rodičovský souhlas, a podle Zuckerbergovy společnosti by data z této aplikace neměla být využívána pro komerční účely.

messenger kids logo

Tohle tvrzení ale signatáře otevřeného dopisu zřejmě moc nedojímá. „Messenger Kids je pravděpodobně první sociální mediální platformou, kterou budou široce využívat děti ze základních škol, tedy čtyřleté až jedenáctileté. Stále víc výzkumů však jasně ukazuje, že nadměrné používání digitálních zařízení a sociálních médií škodí dětem a dospívajícím, takže je velmi pravděpodobné, že i tato nová aplikace naruší zdravý vývoj dětí,“ píšou v dopise. „Tyto děti nejsou dostatečně vyzrálé, aby se orientovaly ve složitosti on-line vztahů, které často vedou k nedorozuměním a konfliktům i mezi vyspělými uživateli.“ 

Pohádky před spaním

Společnost Facebook má ovšem zásadní protiargument: „Od spuštění aplikace v prosinci 2017 slýcháme od rodičů po celé zemi, jak Messenger Kids pomáhá zůstat v kontaktu s dětmi a jak jejich dětem umožňuje být v kontaktu s ostatními členy rodiny, ať už jsou poblíž, nebo daleko. Slyšeli jsme například příběhy o rodičích, kteří pracující na nočních směnách, ale přesto dokázali svým dětem číst pohádky před spaním. Maminky, které cestují za prací, zase dostávají od svých dětí každodenní aktuální zprávy, co se právě děje, když jsou pryč.“

Odborníci se přesto v dopise ptají, zda je potřeba, aby společnost Facebook plnila takovou roli, když v dnešní době rozhodně není nová aplikace potřeba k tomu, aby se děti na dálku domlouvaly se svými rodiči. „Mluvit s rodinou a přáteli na dlouhé vzdálenosti nevyžaduje účet Messenger Kids. Děti mohou komunikovat s rodiči na Facebooku, Skypu nebo na jiných sociálních platformách. Mohou také jednoduše zvednout telefon.“

 Je těžké si představit, že by Facebook od svého záměru podchytit novou cílovou skupinu ustoupil.

Zpochybňují také další tvrzení společnosti Facebook, že Messenger Kids je „bezpečnou alternativou pro děti, které musely lhát ohledně svého věku, když se připojovaly na běžný Facebook“. „Jedenácti- a dvanáctiletí teenageři, kteří v současné době používají Snapchat, Instagram nebo Facebook, se pravděpodobně teď nepřipojí do aplikace, která je určena pro mladší děti. Messenger Kids zkrátka nereaguje na novou poptávku, pouze vytváří další,“ uvádějí dále v dopisu.

Dopis je podepsán zástupci řady dětských neziskových organizací, mezi něž patří především americká Iniciativa za dětství bez komerce. Nacházejí se zde ale i podpisy zástupců Americké unie občanských svobod a různých rodičovských sdružení z celých Spojených států. Pod dopisem je podepsána i řada osobností včetně britské vědkyně, baronky Susan Greenfieldové. Každopádně je ale těžké si představit, že by Facebook od svého záměru podchytit novou cílovou skupinu ustoupil. Zvlášť, když víme, že jeho obliba u teenagerů a mladých lidí prudce klesá. Tak jako jeho akcie.

foto: Shutterstock, zdroj: BBC

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...