fbpx

Zveřejněno: 26. 11. 2017

Mezinárodní svátek dárcovství Giving Tuesday připadá na první úterý po Díkůvzdání – letos tedy na 28. listopad. Svátek se narodil ve Spojených státech a rok co rok se stává nejštědřejším dnem v roce. Podporováni jsou senioři, lidé s handicapem, ohrožené děti… V Česku svátek zastřešuje Asociace společenské odpovědnosti.

„Svátek vznikl proto, že lidé chtějí po nakupování něco vrátit společnosti,“ říká výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti Lucie Mádlová. V ČR vznikly tři dárcovské výzvy ambasadorů Giving Tuesday. První video natočila spisovatelka, šéfredaktorka Harper´s Bazaar Barbara Nesvadbová, další modelka a zakladatelka Nadačního fondu Happy Hearts Petra Němcová a třetí moderátor a herec Michal Kavalčík.

Každý z nich se věnuje konkrétní pomoci. Nesvadbová je zakladatelkou Nadačního fondu Be Charity, který vznikl v létě 2015. Podporuje dlouhodobě nemocné či jinak znevýhodněné lidi a příbuzné, kteří se o ně starají.

38036623386 9cfc34a614 o

Do Giving Tuesday se zapojila i Bára Nesvadbová.

Pomoc po přírodních katastrofách

Němcová, která přežila tsunami v Thajsku, pomáhá prostřednictvím nadačního fondu Happy Hearts dětem po přírodních katastrofách, které přijdou například o školu. Fond jich po celém světě postavil již 165, kupříkladu v Nepálu. Kavalčík vyzval k podpoře na koupi vozíku pro Vaška, který trpí svalovou dystrofií. Ve světě Giving Tuesday podporují známé světové osobnosti i největší filantropové včetně Billa Gatese či Marka Zuckerberga.

Zapojit se chce čtvrtina Čechů

Z průzkumu firmy Ipsos, co si lidé v Česku myslí o dárcovství, vyplývá, že do svátku dárcovství se letos hodlá zapojit skoro čtvrtina Čechů. Přednost dávají darování věcí na dobročinné účely (66 %), darování finančních prostředků (29 %), akci chtějí podpořit i sdílením informací na sociálních sítích (33 %). Z výzkumu vyplynulo i to, že až 85 % Čechů se během posledního roku do nějaké dobročinné aktivity zapojilo.

26312980819 b467f46bda o

Herec Michal Kavalčík v kampani Giving Tuesday

Chtějí vědět, komu pomáhají

Nejčastěji Češi darovali nějakou věc, zakoupili produkt, jehož výtěžek šel na dobročinné účely, nebo přímo darovali peníze. Potenciální dárci často chtějí vědět, na co přesně a komu pomáhají. „To uvedlo 25 % Čechů,“ říká Tomáš Macků z agentury Ipsos. Z těch, kteří se do žádného dárcovství nezapojují, nemá 52 % lidí důvěru, na co peníze jdou, 41 % nemá peníze. Loni se do Giving Tuesday v ČR zapojilo více než sto výzev od velkých firem, neziskovek, škol i veřejnosti. Nejúspěšnější byla výzva Lékařů bez hranic, na pomoc Nigérii bylo vybráno 821 858 korun.

Třeba v Albatros media, kde svátek podporují již druhým rokem, je možné do 28. listopadu darovat svou knihu komukoli, komu udělá radost. Filantropka, investorka a spolumajitelka nakladatelství Silka Horáková mluví o podpoře dětí s postižením, z dětských domovů či znevýhodněného sociálního prostředí. Kdo se chce registrovat a nějak v rámci svátku dárcovství pomoci, může tak učinit na www.giving-tuesday.cz.

foto: Asociace společenské odpovědnosti, zdroj: Asociace společenské odpovědnosti

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...