Vědci věří, že dokážou danou plíseň vyrábět ve velkém. Mohla by pak pomoci i k vyčištění oceánů

Zveřejněno: 30. 11. 2018

Že by reálná naděje na vyřešení jednoho z největších ekologických problémů dneška? S pomocí donedávna neznámé houby či spíš plísně Aspergillus tubingensis by mělo být možné zlikvidovat plast, který se běžně rozkládá stovky let, během několika týdnů. Zprávu o objevu zveřejnily Královské botanické zahrady v Kew. V proslulých londýnských zahradách se v těchto dnech schází odborníci z celého světa, aby debatovali o tom, jak tyto houby co nejlépe využít.

I u nás rostou houby, které fungují jako afrodisiakum
Hana Raiskubová

Čínští vědci, kteří pracovali na skládce odpadků v Islámábádu, narazili na houbu, jejíž enzym rozrušuje plasty jako polyester a polyuretan. Nyní zkoumají, zda by tato houba, v latinském originále lungus, mohla sloužit k destrukci i dalších umělých hmot, a jestli by se dala získat v obrovském množství.

Mohli bychom tuto houbu přidat k těm mořským, a pomoct tak k vyčištění oceánů.

„Fungus využívá enzymů k ničení plastů, aby si zajistil potravu,“ říká odbornice na rostlinnou biologii v Kew llia Leitchová. Tedy zjednodušeně řečeno: houba vlastně žere plast. „Nyní potřebujeme odhalit její jednotlivé geny, abychom mohli užití hub rozšířit,“ říká pro londýnské Timesy Leitchová, která v zahradách vede výzkumy. „Mohli bychom tuto houbu přidat k těm mořským, a pomoct tak k vyčištění oceánů. Zatím jsme objevili jen špičku ledovce.“

Jako Jekyll a Hyde

Leitchová předpovídá, že během pěti let bude možné plast požírající houbu dopracovat do stádia, kdy by ji mohly začít využívat, ale i produkovat velké průmyslové firmy. Vědci v tomto případě věří, že by nám plísně či houby mohly pomoct vyřešit další krkolomné problémy, jako je vyčistění prostor zamořených radioaktivním zářením.

Problém je, že plísně jsou trochu jako Dr. Jekyll a Mr. Hyde. I plíseň je nepostradatelná pro řadu aspektů života na planetě Země, ale zároveň je schopná nedozírné devastace. Jenom loni bylo objeveno na 2000 druhů dosud neznámých hub a plísní. Proto vědci musí najít přesně tu, která ekologii prospěje a neuškodí.

foto: Profimedia, zdroj: The Times