fbpx

Zveřejněno: 14. 10. 2017

V minulém týdnu vystoupila v Praze německá skladatelka a zpěvačka věnující se hudbě New Age – Deva Premal – se svým životním i hudebním partnerem, Mitenem, a nepálským flétnistou Manosem. Vyprodaný koncert nenechal nikoho na pochybách, že dnešní moderní společnost prahne po duchovní hudbě i spirituálních prožitcích.

Více jak dvouhodinový koncert rozložený do dvou částí nabídl divákům kromě příjemných a procítěných písní (opírajících se o starobylé buddhistické texty a sanskrtské mantry) také meditativní rozměr podpořený Manosovými rágami a improvizacemi na bambusové flétny nejrůznějších velikostí, i jeho očistnou a uzdravující prací s duchovními předměty, od tibetských zpívajících misek po zvonky a šamanská chřestidla.

deva premal 051017 043

Deva Premal

Mantra před spaním

Deva uvedla několik ze svých známých skladeb, mezi nimiž nechyběla například jedna z nejposvátnějších manter Sanatany Dharmy (pocházející z Rigvéd a věnovaná božstvu slunce) – Gayatri mantra. Tato mantra je pro Devu samotnou velmi významnou, neboť skrze ni prý započala svou cestu v matčině lůně, když ji pro ni zpíval její otec. Mantru pak dceři pěl vždy před spaním, když se narodila. Deva a Miten natočili album Essence (1998), které Gayatri mantru obsahuje, v bytě zpěččiny matky v Německu. Kruh mantry se pro Devu symbolicky uzavřel v červenci 2005, když ji s Mitenem zpívala pro svého umírajícího otce.

Všechny mantry si mohli spolu s vystupujícími zazpívat i ti diváci, kteří neznali texty zpaměti, díky skutečnosti, že byly promítány na pozadí scény, kterou jinak zdobily projektované sloupové pilíře, působící dojmem slavobrán. Podlaha jeviště byla celá zasypaná čerstvými okvětními lístky růží, které v průběhu vystoupení házel Manose i do hlediště na nadšené diváky.

Děkuji za koncert, Namasté

Miten, životní partner Devy, s níž se seznámil v Oshově mezinárodním meditačním středisku v Pune v Indii v roce 1990, zazpíval několik svých písní ve stylu amerického folku a lehkého reggae. Deviny „sacred chants“ prokládal reakcemi k publiku, v nichž s ním navazoval přímou spolupráci ve zpěvu. Strhující byla celým sálem 108x opakovaná buddhistická mantra Nam Myōhō Renge Kyō, pramenící z lotosové sútry, která říká: „Lotos je květina vyrůstající z bahna. Čím hlubší je bahno, tím krásnější je lotosová květina.“

Deva upozornila publikum na to, že nepotřebuje slyšet ovace potlesku, že budou všichni účinkující rádi, když si v sobě diváci uchovají atmosféru koncertu a místo potlesku v sobě nechají doznít tóny písní. S diváky se tak vystupující umělci rozloučili v naprostém tichu, při výměně pozdravů Namasté (píseň, kterou Manose vytvořil k tomuto pozdravu, si mohli diváci v průběhu večera zazpívat a věnovat ji těm, kteří seděli v jejich blízkosti), úsměvů a mávání.

deva premal 051017 039

Vyprodaný koncert nabyl diváky magickou atmosférou.

Ještě poslední objetí

Na rozdíl od popových hvězdiček se pak umělci nevypařili z jevišti do zákulisí či noční Prahy, ale šli mezi své diváky, dolů do hlediště a pak do foyer, aby se s nimi mohli obejmout, vyfotit, popovídat si. Jedinečná atmosféra skvělého koncertu tak získala punc dokonalosti a není pochyb, že čeští diváci mají nač vzpomínat.

Nejbližší další unikátní koncert, který chystá společnost Sacred Chants, je vystoupení Terryho Oldfielda a jeho ženy Soraye Saraswati, kteří v rámci svého evropského turné při příležitosti představení nového alba Temple Moon vystoupí v Praze, 25. 10. Více informací získáte zde

Text: Martina Doležalová

foto: Tomaš Faltus pro Sacred Chants

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...