fbpx

Psycholožka radí rodičům, co dělat, aby z dětí neměli anorektičky a dietáře na anabolikách

Zveřejněno: 20. 9. 2018

Podle zprávy americké společnosti Common Sense Media  tráví průměrný dospívající surfováním po sociálních médiích devět hodin denně. To zní děsivě zejména ve srovnání s dobou, kterou tito teenageři denně věnují komunikaci s rodiči. Deset minut.

Související…

Teenageři místo čtení knih textují a tráví čas na sociálních sítích
Jan Handl

Během těch devíti hodin, které tráví ve virtuálním světě, je teenager bombardován tisícovkami zpráv a obrázků o ideálním těle, ideální tváři a ideálních vlastnostech ideálních lidí. To ovšem na plné obrátky zapracoval Photoshop. Je tedy logické, že uměle vykreslené ideály krásy jsou pro neumělé lidi nedosažitelné.

Hledání dokonalosti

Pokud si na to jako rodiče nedáte pozor a nevysvětlíte citlivě vaší ratolesti, jak to ve skutečnosti je, může se to na dětské psychice výrazně projevit. Že se to děje, potvrzují podle serveru VeryWellFamily i výzkumy. Podle jednoho z nich bylo 80 % amerických dívek ve věku 10 let alespoň jednou na dietě.

denoffline box

„Mnoho dospívajících touží po obdivu vrstevníků. A sociální média představují snadný způsob, jak jej získat,“ potvrzuje na serveru PsychologyToday  Amy Morinová, psychoterapeutka a lektorka bostonské Northeastern University v Massachusetts.

Okamžitá zpětná vazba může být pro ty, jejichž sebeúcta závisí na afirmacích sociálních médií, návyková.

Ať už dospívající dívka publikuje fotky na Instagramu, nebo se dívá na fotky ostatních, kteří se na TumbIru chlubí mezerou mezi stehny či bikinovým mostem, mohou být vlivy sociálních médií velmi výrazné. Někteří teenageři tráví hodiny vybíráním správného úhlu, pod nímž nabude selfie ten správný charakter. Jiní měří svůj vzhled podle toho, kolik lajků si vysloužila jejich fotka na Facebooku. „Okamžitá zpětná vazba může být pro ty, jejichž sebeúcta závisí na afirmacích sociálních médií, návyková,“ dodává Morinová.

Od anorexie k sebevraždám

Změna pohledu na sebe sama může být postupná. Přichází plíživě. Ale následky mohou být fatální. To potvrzuje i výzkum agentury Girlguiding, podle něhož polovina dívek ve věku 16 až 21 let uvedla, že by byly ochotny podstoupit operaci, aby vylepšily vlastní tělo k obrazu svému. A bude hůř. Upínání se k nereálnému ideálu krásy prezentovanému médii nevyvolává jen nárůst výskytu poruch příjmu potravy, ale podle studie z roku 2009 může vést až k depresím a v krajním případě může vyústit až v pokus o sebevraždu.

Nerealistickým představám o zobrazení krásy podléhají i chlapci. Ti jsou bombardováni fotografiemi kulturistů s dokonalým pekáčem buchet.

To všechno se ale netýká jen děvčat. Nerealistickým představám o zobrazení krásy podléhají i chlapci. Ti jsou bombardováni fotografiemi kulturistů s dokonalým pekáčem buchet a celkově vypracovaným svalstvem.

Výsledkem mohou být i u chlapců extrémní diety, extrémní cvičení a někdy i pojídaní anabolik. To může vést nejen ke vzniku poruchy příjmu potravy, ale také ovlivnit duševní zdraví vyplývající z pokřiveného pohledu na realitu a obraz těla.

Jak tomu bránit

Špatná zpráva je, že zabránit dospívajícímu, aby se nechal bombardovat škodlivým vlivem sociálních a jiných médií, jednoduše nelze. Alespoň ne napořád. Chytré telefony a tablety totiž poskytují přístup k idealizované verzi krásy úplně všude. S tím nic neuděláte. Můžete ale začít pracovat na zvyšování mediální gramotnosti vašeho teenagera. Je dobré s ním mluvit a používat skutečné příklady.

Zpravte svého teenagera o marketingovém úsilí společností, které se snaží na jeho naivitě a nevinnosti vydělat.

„Sledujte třeba televizi společně a pozastavujte se nad přehlídkami a reklamami plnými nereálně dokonalých lidí,“ nabízí jednoduchou pomůcku Morinová. „Prohlížejte společně i fotografie a diskutujte o nerealistických snímcích. Povídejte si o nezdravých obrázcích vychrtlých nebo přehnaně vysportovaných jedinců, zobrazovaných na fotografiích,“ pokračuje.

Rodiče by dětem měli ukázat i příklady drastických omezování, která musí slavní krásní lidé podstupovat, aby vypadali, jak vypadají, měli by dětem říct, jak může takové jednání zamávat se zdravím i psychikou. „Zpravte svého teenagera i o marketingovém úsilí společností, které se snaží na jeho naivitě a nevinnosti vydělat. Postarejte se o to, aby tato témata byla doma probírána denně, ovšem nenásilně, a pomozte vašemu dospívajícímu vytvořit zdravou představu o kráse těla. Významně tak můžete snížit negativní dopad médií,“ dodává Morinová.

foto: Shutterstock, zdroj: Very Well Family

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...