fbpx

I v partnerství by se lidi měli cítit svobodně. Pokud to nefunguje, nejde podle zen buddhismu o "pravou" lásku

Zveřejněno: 7. 11. 2018

„Štěstí je možné dosáhnout jen s pravou láskou,“ píše Thich Nhat Hanh, vietnamský zenový mistr a mírový aktivista. A zatímco my říkáme, že milujeme svého partnera, štěňátka a hamburgery, pro buddhisty má podle Hanha láska ještě hlubší význam.

Související…

Fráňa Drtikol – Buddha ze Spořilova
Věra Keilová

Buddhisté věří, že láska má opravdu sílu měnit naše životy a dávat jim smysl. Vědí, jak ji projevovat a pečovat o ni, aby nebyla majetnická a destruktivní, ale naopak nám pomáhala překonat i ty nejtěžší chvíle v životě.

Abychom druhým pomohli překonat nepříjemnosti, neznamená to, že musíme trpět s nimi.

A není to žádný div. Buddhismus, často také nazývaný cesta ke svobodě, by mohl být jinak označen jako náboženství lásky. Podle Buddhy je totiž právě láska jednou z cest k úplnému duchovnímu osvobození. Ta pravá a nefalšovaná má podle vietnamského zenového mistra čtyři aspekty, které se musí spojit, aby byly naše vztahy radostné a život spokojený. Hanh je popsal ve své knize Teachings on Love, o níž referoval magazín Creative by Nature.

buddha tnh

Vietnamský zenový mistr a mírový aktivista v knize popisuje, čím se liší buddhistická láska od lásky


Maitri

První aspekt se nazývá maitri. Jde nejen o samotný záměr, ale i schopnost druhého opravdu milovat. Podle Hanha bychom se měli učit partnerovi pozorně naslouchat, a tak zjistit, co dělat či nedělat, aby byl spokojený. Až když ho totiž doopravdy poznáme a pochopíme jeho ambice, touhy a problémy, pak jsme schopni pravé lásky. Pokud mu naopak budeme jen neustále vnucovat to, co sami považujeme za důležité, vztah nemůže dlouhodobě fungovat.

Karuna

Další prvek buddhistické lásky je karuna neboli soucit. Abychom druhým pomohli překonat nepříjemnosti, neznamená to, že musíme trpět s nimi. I lékaři například umí ulevit pacientovi, aniž by sami museli chorobou projít. Karuna představuje opravdový zájem o druhého a o to, co prožívá. Tedy, když s vámi mluví, nečtete zároveň zprávy na mobilu ani si nelakujete nehty, ale skutečně vnímáte nejen obsah slov, ale i výraz tváře a to, co se za ním skrývá.

Pokud často cítíme zklamání nebo smutek, pak se podle buddhistů o lásku nejedná.

Už samotné zjištění, že nám druhý naslouchá, může značně ulevit od jakéhokoli trápení a, jak píše zen buddhista, náš jediný čin nebo slovo může druhému dodat odvahu, sebevědomí, pomůže využít příležitost nebo se vyvarovat osudové chyby.

Mudita

Třetí element, mudita neboli štěstí, je asi tím nejdůležitějším, protože vlastně shrnuje všechny ostatní. Radost ve vztahu vzniká, když jsme vděční za vše, co máme, a už déle nelpíme na dlouhodobých výsledcích. Příliš se nestaráme o to, co bude za rok nebo dva, nečekáme, kdy už konečně partner pochopí, že dál nechceme žít s tchyní, ale jsme schopni přijímat vztah takový, jaký je, a vážit si ho. Pokud naopak často cítíme zklamání nebo smutek, pak se podle buddhistů o lásku nejedná.

Tu „pravou“ lásku podle buddhistů můžeme cítit nejen v partnerském vztahu, ale i ke všem ostatním lidem.

Thich k tomu dodává: „Někteří lidé zastávají názor, že mudita znamená „nesobecké štěstí“, tedy to, které cítíme, když jsou šťastní ostatní. Ale to je příliš omezující. Hlubší definicí mudity je, že štěstí je naplněno mírem a spokojeností. Těšíme se, když se radují lidé kolem, ale i ze své vlastní pohody. Protože jak bychom mohli být šťastní z radosti druhých, když se necítíme naplněni my sami? Štěstí je pro všechny.“

Upekša

Poslední prvek buddhistické pravé lásky je upekša, což znamená svoboda. Hanh upozorňuje, že někdy máme tendenci si své nejbližší strčit do kapsy a brát je všude s sebou, ale oni jsou spíše jako vítr nebo řeka, která chce plynout. Ve vztahu by se oba lidé měli cítit svobodně, aby měli možnost se rozvíjet, mít dostatek prostoru a času nejen pro druhého, ale i každý sám pro sebe. Oba partneři by také měli vědět, že mohou bez obav z odsouzení s druhým sdílet své myšlenky, sny a obavy, tedy být zcela sami sebou.

Abychom tyto čtyři elementy lásky uvedli do praxe, nemusí se z nás hned stát buddhisté. Stačí rozvíjet ony schopnosti, které prý každý z nás v sobě má už od narození. „Pokud se naučíme je praktikovat, najdeme způsob, jak léčit hněv, zármutek, nejistotu, samotu i nezdravé lpění, a budeme celkově šťastnější,“ říká zenový mistr. Tu „pravou“ lásku podle buddhistů pak můžeme cítit nejen v partnerském vztahu, ale i ke všem ostatním lidem.

foto: Shutterstock, zdroj: Creative system thinking

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...