fbpx

Publikování hudby na černých vinylových kotoučích je novým statusovým symbolem budoucnosti

Zveřejněno: 20. 8. 2018

Na počátku devadesátých let to s vinylovými deskami vypadalo bledě. Specializované obchody, kde se dříve hromadily tisíce nejrůznějších titulů, za rekordně krátkou dobu neuvěřitelně zpustly a vypadaly jako staré opuštěné sklady. Době vinylů zvonila hrana a nahrávací společnosti pomalu vplouvaly do éry CDček. Tvrdé černé lesklé disky se staly symbolem minulosti, omamných dní, které odnesl čas. Na haldách vinylů, které nikdo nechtěl, se pomalu usazoval prach – vypadalo to, že to mají spočítané. Ovšem v roce 2007 prožil vinyl naprosto neočekávaný comeback. Desky si začali kupovat hlavně mladí lidé a zájem byl obrovský, dokonce předčil i zlatou houseovou DJ éru na konci osmdesátých let.

Související…

Suki: Hudba jsou vibrace
Zdeněk Strnad

Navzdory obrovské komerční podpoře neměly CD disky nikdy takový estetický sex appeal jako jejich plastoví předchůdci. Sbírka oblíbených desek byla něco jako oblíbené oblečení – majitel jejím prostřednictvím dával na odiv svůj (více či méně) dobrý vkus. Ovšem od doby, kdy naplno udeřila digitalizace a streamovací služby jsou prostřednictvím mobilních telefonů dostupné prakticky kdekoliv, lidé se stále ve větší míře vracejí k vinylu. Vlastnictví a poslouchání desek je reflexí specifického přístupu: chceme poslouchat hudbu tak, jak se poslouchat má.

Jemně vyndáte desku z obalu, položíte na gramofon, pomaličku nasadíte jehlu na kraj – to všechno je naprosto výjimečný koncert pro všechny smysly

Když kupujete desky, investujete do zážitku. Jemně ji vyndáte z obalu, položíte na gramofon, pomaličku nasadíte jehlu na kraj – to všechno je naprosto výjimečný koncert pro všechny smysly a daleko konkrétnější a hmatatelnější zážitek než pouhé stisknutí pár tlačítek.

Vinylem proti sterilním algoritmům

Jelikož tato mladší generace dobu vinylů nezažila, může pro ni objev vinylu být závanem čerstvého vzduchu po monotónním 2D aspektu streamingu. Vinyly také podporují organické objevování nové a nové hudby, neřídí sterilními algoritmy YouTube, kde je váš hudební vkus předem definován a modifikován prostřednictvím funkcí jako „bude se vám líbit“ nebo generovaných playlistů.

Příjmy z vinylů jsou stále podstatně zajímavější než peníze ze sponzorovaných streamů na YouTube nebo Spotify

Na vrcholu slávy v roce 2000 se v USA prodalo CD disků za celkových 13,2 miliardy dolarů. V roce 2016 to už ale bylo pouhých 1,2 miliardy dolarů (zdroj: RIAA). Prodeje vinylů šly mezitím raketově nahoru, od roku 2013 do 2014 utržili obchodníci za desky téměř 350 milionů dolarů. A co je důležité pro umělce i producenty a celý průmysl vůbec: příjmy z vinylů jsou procentuálně stále podstatně zajímavější než peníze ze sponzorovaných streamů na YouTube nebo Spotify. 

vinyl head

A navíc to vůbec nevypadá, že by se růst chtěl zastavit. Přestože hudba na vinylech představuje jen 6 procent celkového trhu s hudbou, počet prodaných nosičů se vyšplhal na 21 procent celého objemu hudby distribuované fyzicky.

Znovu nalezené umění

Nahrávací společnosti mají teď opačný problém: hudba na vinylu je znovu nalezené umění, a jelikož v období útlumu spousta továren na lisování desek prostě zavřela krám, nemá nové vinyly kdo lisovat. Přesněji řečeno: skoro je nemá kdo lisovat. Těch pár továren, které to dokážou, má na měsíce dopředu plný plán. Ovšem i tyto závody (některé pocházejí až ze sedmdesátých let) mají problémy. Na trhu není dostatek inženýrů a specialistů, kteří by měli s výrobou vinylů zkušenosti, a náhradní díly jsou taky zásadní problém.

Pevný bod v hudebním vesmíru

Gramofonová deska ale přežije všechno. Nedávno byla v Austinu v Texasu otevřena nová továrna na lisování vinylů, loni společnost Sony oznámila, že kvůli obrovskému růstu poptávky doma i ve světě obnoví produkci v japonské továrně na vinyly, zavřené v roce 1989. Jedna z největších továren na výrobu vinylů je i v Loděnicích: ročně vylisují 6 milionů desek, v roce 2011 si tam britští Radiohead nechali vylisovat 150 000 kopií nové desky. Organizace Record Store Day pořádá každý rok v dubnu stejnojmenný svátek Den obchodů s vinyly. Tisíce prodaných nosičů jsou nejlepším způsobem, jak vzdát hold černým hudebním kotoučům a přitáhnout nové konvertity. Existuje dokonce oficiální hudební žebříček vinylů – v roce 2017 jej opanoval Ed Sheeran, Amy Winehouse se umístila na páté pozici a číslo 7 patří Pink Floyd a jejich kultovnímu Dark Side of the Moon.

Znovuzrození vinylu usvědčuje z nepravdy všechny proroky zkázy moderního věku: když si společnost něčeho opravdu váží, je to pro ni samotnou důležitý jednotící prvek. V roce 2018 je vinylová deska pevným bodem na rozbouřené hladině nejasné budoucnosti.

 

foto: Profimedia, zdroj: The Guardian, BBC

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...