Přečteno 3139x

Vstáváte s prvním zazvoněním budíku a nebo ho odsouváte po pěti minutách kamsi do daleké budoucnosti? Vědci teď zjistili, že pokud jste ranní člověk – skřivan, pravděpodobně na tom budete psychicky lépe než noční sovy. Vypadá to, že ranní ptáče opravdu doskáče dál. 

Brzké ranní vstávání má prokazatelně pozitivní vliv na naši psychiku. Mezi typická ranní ptáčata se však řadí jen 10 % obyvatel, pokud tedy do této kategorie patříte, můžete se radovat.

Skřivani vědí, jak se ráno nastartovat

Podle studie Christophera Randlera jsou ranní ptáčata všeobecně pozitivnější a bdělejší než noční sovy. Zjistilo se také, že méně prokrastinují. Jak víme, první hodina po probuzení může často ovlivnit naši náladu během celého dne. Skřivani jsou po ránu uvolněnější a mají vyšší šanci lépe se cítit i nadále. Také si s větší pravděpodobností před odchodem do práce zacvičí, což je, jak se zdá, klíčový faktor při snižování úrovně stresu.

Noční sovy naopak všeobecně inklinují k sedavějšímu způsobu života a jedna německá studie přišla s tím, že jsou náchylnější k depresím a mají vyšší tendence propadnout nezdravým návykům, jako je například kouření či pití alkoholu.

ranni ptace

Vliv na pracovní výkonnost

Nedostatek spánku může mít obrovský vliv na náš život i náladu. Například co se práce týká, jsme mnohem produktivnější, když spíme dostatečně, tj. 7–8 hodin každou noc. To může být pro noční sovy výzva, neboť jejich spánkový vzor příliš dobře nekoresponduje s tradiční pracovní dobou od devíti do pěti a snadněji tak sklouznou k napětí. Jejich mozek totiž není schopen fungovat tak efektivně jako u těch, kteří si odpočinuli.

Změňte své návyky a s nimi i svou náladu

Pokud trpíte nedostatkem spánku, můžete si pomoci změnou některých faktorů svého domácího prostředí. Například tím, že z ložnice odeberete veškerou elektroniku a vaše tělo i mysl si zvykne na to, že v této místnosti je prostor pouze pro snění. Pokud váš pokoj není dostatečně temný, pořiďte si silné závěsy nebo žaluzie, protože příšeří povzbuzuje tvorbu spánkového hormonu melatoninu. Samozřejmostí je také co největší eliminace jakýchkoli zvuků.

Důležité je dodržovat pravidelný čas, kdy chodíte do postele, čímž si správně nastavíte své vnitřní hodiny a vytvoříte návyk. Před spaním si dejte teplou sprchu, která upravuje tělesnou teplotu a pomáhá relaxovat. Některé nápoje, jako například třešňová šťáva, heřmánkový či mučenkový čaj, vám také pomohou s počítáním oveček. Před ulehnutím můžete pro lepší spánek vyzkoušet i jednoduché jógové cviky.

 

Čtěte také:

Špatně spíte? Spolehlivě zabere chmel, melatonin nebo dotyková terapie

Čím a jak doplnit energii namísto energy drinků?

Jste jen unavení nebo už nad vámi visí syndrom vyhoření? 

 

foto: Shutterstock, Giphy, zdroj: Life Hack

Milada Kadeřábková

Milada Kadeřábková

Redaktorka, idealistka, majitelka kočky, občas paličatá, schopná nadchnout se téměř pro cokoliv. Když nepíše, doučuje angličtinu.

Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.