Přečteno 9518x

Venku se stmívá, i když je teprve odpoledne. Mrzne. Rozsvěcím světla, pouštím počítač a sedám ke klávesnici. Cosi mě nutí napsat o tom, že není kam spěchat. Dnes ani jindy. A že je to právě zima, která nám přináší jedinečný dar klidu a spočinutí.

Samozřejmě že vím, že dnešní doba je cool, tedy hlavně rychlá, internetová, zábavná a bůh ví co ještě. V zimě jsme však nuceni trochu zpomalit a to příliš zábavné není. Moc se nám do toho nechce. Jenže vždycky je lepší, když zpomalíme sami, než když jsme zastaveni zásahem shůry, což se stává poměrně často.

Jsme součástí přírody

Všichni zřejmě chápeme, že jsme-li součástí přírody, měli bychom stejně jako příroda v zimě hlavně odpočívat. Zůstat co nejvíce v klidu (fyzicky i psychicky) a energii si šetřit na jarní rozpuk. Je to důležité proto, abychom na jaře nezkolabovali únavou, ale nový čas uvítali s celým jeho životodárným a znovuzrozujícím potenciálem. Jenže v moderní době v zimě moc neodpočíváme.

shutterstock 491554666

V zimě bychom měli více odpočívat a nabírat energii na jaro, kdy ji budeme nejvíc potřebovat.

Obecně něco takového není žádoucí, a tak to vlastně ani neumíme. I ve svátečním čase honíme a zvyšujeme pracovní tempo, protože tu jsou roční uzávěrky a vánoční přípravy. Období kolem Vánoc a Nového roku navíc patří mezi ekonomicky nejvýnosnější. K čemu nám ale jednou budou statky a peníze, když nám dojde životní šťáva?

Míním tím základní esenci ledvin, s jejímž vyčerpáním končí náš život. Zatímco auto se zastaví, když dojde benzín, člověk si obrazně řečeno může spalovat i zítřejší uhlí a také to dělá. Napadlo vás ale někdy, proč to dělá? Co je tím důvodem, že se tak honíme a dobrovolně se měníme v roboty? Stroje si ublížit nemohou, ale lidé, kteří se jim chtějí vyrovnat, bohužel ano.

Ledviny volají nejslabším hláskem

Běžné je, že žijeme ode zdi ke zdi. Nakládáme si na sebe víc, než je zdrávo, stresujeme se, ponocujeme, a abychom se aspoň na chvíli uvolnili, flámujeme a pijeme alkohol. Číňané přišli už kdysi dávno s tím, že má-li člověk alespoň průměrně zdravé rodiče, může se dožít sto dvaceti let. Za prvních šedesát let se vymění všechna znamení čínského horoskopu včetně všech prvků k nim přináležejících.

Během této doby se tedy učíme, jak se žije pod nadvládou jednotlivých zvířat, abychom si následujících šedesát let užívali, protože nás už nic nezaskočí. A právě v tomto okamžiku je důležité, kolik nám ještě zbývá paliva, jež máme uložené v symbolu vody a zimy. Jinými slovy: palivo, které je základní esencí našich ledvin, si můžeme v zimě nejvíce doplnit, anebo si ho v této době lze naopak nejvíce vyčerpat. Ledviny jsou v tomto období ze všech orgánů ohroženy nejvíc, ale na druhé straně jim můžeme i nejvíce pomoci. Záleží to na tom, jak se v zimě chováme a jak ji prožíváme. Určitě se vyplatí zimě nevzdorovat a být s ní kamarád. A k tomu je třeba zpomalit a jíst trochu něco jiného než v létě.

Jakmile totiž naše palivo dojde, i v relativně mladém věku najednou rychle zestárneme a pak už to jde z kopce. Proces lze zvrátit poměrně obtížně a mimo jiné to vyžaduje dosti vzorné žití, čili žádné vyhazování z kopýtka. Z hlediska energetické medicíny žijeme v moderní společnosti hodně jangově. Ledviny jsou však nejméně jangové, a proto k nám také mluví nejtišším hláskem, což má za následek, že na ně nedbáme.

Jít na klidnou procházku do lesa? Dnes nemáme zájem, protože to je „málo akční“. Tento „akční“ způsob života bohužel úzce souvisí se zvyšující se neplodností. Zplodit nový život totiž může jen ten, kdo má ve svém organismu z čeho čerpat. Spíš než velké konto je tedy důležitý dostatek vnitřní esence. Platí to pro ženy stejně jako pro muže. Když je chlap takzvaně vyšťavený, nepočne, i kdyby měl svaly jak Rambo.

shutterstock 154076849

Se sportem to není potřeba přehánět, pohyb ale potřebujeme v každém ročním období.

Nejsme výkonní? Jak se zbavit viny

Když už se v čase krátkých dnů a dlouhých nocí rozhodneme zpomalit, můžeme pátrat po tom, jak to udělat co nejefektivněji. Zabrzdit rozjetou mašinu vyžaduje své. Zjistila jsem, že na překotném životním tempu se po určité době stáváme doslova závislými a při relaxaci nás přepadá pocit viny, že nejsme výkonní. Dobré je nechat to být a podobné myšlenky rovnou pustit k vodě.

Relaxovat bez alkoholu se dá s knížkou, při malování, na procházce a tak dále a tak podobně. To vše pomáhá ke snížení hladiny stresového hormonu kortizolu v naší krvi. A pak je tu i možnost meditace, která má několik stupňů. Může to být pouze příjemný odpočinek, meditace v pohybu, kterou nabízí jóga, čchikung a tajči, anebo cílená duchovní praxe s opakováním manter. Nejvyšší meditace je však zaměřená na aktivaci vnitřního pozorovatele (vnitřního Božství, Krista v nás). Tím se dostáváme do kontaktu s nejvzácnějším diamantem světa, který každý z nás nosí ve svém nitru. Taková meditace dokonce maže i naši karmu.

Čím víc majetku, tím víc starostí

Co se stane, když tento diamant objevíme? Jakmile se z bláznivého shonu za vnějšími metami probudíme a obrátíme svoji pozornost do svého nitra, začneme chápat, že není za čím se honit. Ano, něco nás stojí bydlení, děti, zdravotní a sociální pojištění, jídlo, cestování atd., ale i tak nám v podstatě stačí málo. Čím více věcí máme, tím také máme více starostí a hlavně se o to musíme stále dokola starat. Z takové horské dráhy se vystupuje opravdu dost těžko. A není to jen filozofická dedukce. Ukazuje to život sám.

Ale zpátky k tomu, co můžeme v zimě dělat pro své ledviny, respektive jak si střádat palivo, aby se nám dobře vedlo a abychom byli v pohodě na těle i na duchu také za několik let. Ve stravě si v zimě můžeme dopřát více bílkovin a tuků.

Co jíst v zimě?

K vyživení esence ledvin jsou zapotřebí hutné oleje, proto si naši předci pekli na Vánoce pečivo s velkým množstvím vlašských ořechů. Právě ty chrání ledviny velmi dobře, kromě toho jim prospívají také černá sezamová semínka i olej z nich a také semínka dýňová, slunečnicová či lněná, dále kořenová zelenina (avšak nikoliv syrová), fazole azuki a černé sójové boby. Výborné jsou nejrůznější hutné polévky z luštěnin a obilovin, například čočková, hrachová, kroupová, kulajda a podobně.

V zimě nám také svědčí vývary, vhodné je dát si občas maso, vejce a ryby. Živočišné potraviny, zejména játra, ryby a máslo, obsahují vitaminy D a A, které pozitivně ovlivňují naši imunitu, proto se máslem a rybím tukem dříve léčila tuberkulóza. Pocítíte-li oslabení nebo virózu, můžete vsadit na slepičí polévku s česnekem a cibulový čaj. V zimě se také doporučuje jídlo tepelně upravovat déle než v létě a častěji volit například pečení v troubě nebo vaření v tlakovém hrnci. Syrové ovoce bychom v zimě měli jíst jen výjimečně. I naši předci jedli v zimě ovoce ve formě vařené, pečené či sušené. Pečená jablíčka jsou velice dobrou zimní pochoutkou.

Určitě si v této době pochutnáme i na pečených bramborách, dýni, batátech, mrkvi, cibuli či pastiňáku a na talíř si vždy dejme i trochu kvašené zeleniny. Svědčí našim střevům a obsahuje hodně vitaminu C. Choďme dřív spát a cvičme spíš zlehka – nejvíc se hodí kondiční tělocvik a protahovací cvičení. Fyzické aktivity bychom v zimě neměli končit s pocitem vyčerpání ani bychom neměli být zbroceni potem. Mysleme také na to, že každý sluneční paprsek je dar, protože pro naše zdraví jsou důležité i fotony z denního světla. Na procházky se proto chodí za každého počasí. Samozřejmostí je udržovat oblast ledvin v teple, případně si zde vizualizovat tmavě modrou barvu, a pokud možno odbourávat naše strachy, které tento párový orgán také velmi oslabují.

A co s tím ostatním? Můžeme si představit, že naše konání je jako mandala, jež bude stejně jednoho dne rozfoukána bez ohledu na to, jak moc jsme se honili a stresovali. Přeju vám tedy takovou zimu, jaká má být. Se vším všudy.

Věra Keilová

Věra Keilová

Novinářka a spisovatelka. Zabývá se zdravým životním stylem, duchovním poznáním a také píše rozhovory s osobnostmi veřejného života.

Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.