Ideální kůra na jaro pro ty, kdo se nechtějí ukomunikovat k smrti

Přečteno 26714x

Kdo chce přežít budoucnost, ten se neobejde bez digitálního detoxu. Současná exploze informací a elektromagnetických vln, po kterých k nám data proudí, vyžaduje dát si od vší té komunikace občas pohov. Už dnes slýcháme od inteligentních přátel v pondělí omluvu: Sorry, že jsem ti neodpovídal. Dal jsem si přes víkend detox. Čili vypnul v pátek večer mobil a vrátil se k němu až v pondělí ráno. Možná už brzo první restaurace v civilizovaném světě zakáží telefony při konzumaci jídla. A šéfové se začnou mračit na digitální hračky v rukou zaměstnanců při poradách.

Digitální detox či digitální půst čili informační dieta dokáže s psychikou pravé divy:

- sníží hladinu kortizolu, čímž klesne stres a úzkosti

- zvýší bdělost mysli (mindfulness, či také sati) a soustředění

- zlepší schopnost oddělit pracovní čas od volného

- zvýší důraz na kvalitu informace, na úkor rychlosti

- zlepší dlouhodobou paměť a učení, neboť v rychlosti se informace ukládají jen do paměti krátkodobé

Zralí na off line?

To, zda je jedinec na digitální půst zralý, se dá zjistit snadno. Vlastně stačí, když mu nadužívání elektronických pomocníků začíná narušovat duševní pohodu. O tom se dá mluvit, když:

- kontrolujeme telefon průměrně 200krát denně, tedy každých šest minut, jak činí průměrný uživatel

- trávíme online více času než ve spánku, jako každý čtvrtý uživatel

- napíšeme každý den několik desítek textových zpráv z postele, jako průměrný teenager

- začneme preferovat textové zprávy před osobním rozhovorem, jako většina lidí ve věku 16 až 24 let

Čtěte také: 

Jak zamést digitální stopu? Nenechte svá data napospas všem

10x detox

Ve snaze odtrhnout se od těchto zlozvyků můžeme zvolit více přístupů. Doporučuje se začít drobnými krůčky a směřovat k plnohodnotnému detoxu.

  1. Nechávejte telefon v kapse při jídle a při setkání s přáteli. Během rodinné večeře může každý odložit telefon doprostřed stolu, přičemž kdo po něm natáhne ruku jako první, ať zaplatí nějakou "daň" – doleje čaj, nebo umyje nádobí.
  1. Přestaňte si brát telefon do koupelny, na toaletu a do ložnice. Světlo z dotykové obrazovky zpomaluje tvorbu melatoninu (spacího hormonu). Pokud telefon používáte jako budík, dejte zvuk naplno a umístěte jej do vedlejší místnosti.
  1. Po příchodu domů položte telefon na jedno místo a nechte jej tam. Při každé kontrole alespoň vykonáte malou procházku.
  1. Vypněte zvuková, světelná a bannerová oznámení o nových zprávách na zpravodajských aplikacích a sociálních sítích.
  1. Nejezte u pracovního stolu. Choďte jíst ven a telefon nechte na stole. Spatříte na ulici celou řadu zajímavých věcí, vyměníte si úsměv s neznámými lidmi.
  1. Udělejte jednou za čas ostrý digitální půst. Ideálně během rodinné dovolené. Lze se ale domluvit s nějakým kumpánem či kamarádkou, že učiníte totéž, bavte se spolu offline a navzájem se povzbuzujte.
  1. Během ostrého detoxu smažte z přístroje aplikace sociálních sítí a emailového účtu. Vyřizujte vzkazy jen několikrát denně a zkoušejte odpovídat na všechny v krátkém čase. Seznamte s plánem i ostatní, ať je nepřekvapí prodloužený reakční čas.
  1. Naučte se postupně udržovat telefon v modu “letadlo” po většinu dne a zapínat jej pouze ve chvílích zvláště vyčleněných k vyřízení důležitých záležitostí.
  1. Využijte metodu "čtyř plotýnek". Plotýnkami jsou rodina, přátelé, zdraví a práce. Vše, co na plotnu nepatří, můžete odložit na později.
  1. Přestaňte říkat "mám moc práce" a "nemám čas". Nemít čas je jednodušší než věnovat čas nějaké důležité věci, která si jej opravdu zaslouží. Elektronické hračky nám přitom uloupí několik hodin z každého dne.

foto: Profimedia, zdroj: Kare11

Luboš Heger

Luboš Heger

Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.