Třiapadesátiletý Matthew Levatich, výkonný ředitel Harley Davidson, je ukázkovým příkladem firemní filozofie: buď osobnost, nebuď součástí stáda.

Přečteno 2440x

A v případě Harley Davidson rozhodně neplatí, že sto tisíc osobností musí tvořit homogenní masu. Naopak. Kdo měl tu šanci o víkendu vidět nekonečné moře s vůní spáleného benzínu, které se přelilo přes Prahu, musel obdivovat různorodost, kterou na první pohled uniformní jezdci z celého světa přivezli. Muži i ženy všech věkových i váhových kategorií z celého světa, na perfektně vyleštěných chopperech s nejrůznějšími doplňky. A nezbytným motivem je samozřejmě bunda s ikonickým orlem, symbolizujícím Harley Davidson.

Jízda ke svobodě

Matthew Levatich je ve firmě od roku 1994 čili téměř čtvrt století. Prošel si širokou škálou pozic, začínal jako inženýr (vystudoval mechanické inženýrství na Rensellaer Polytechnical Institute) a díky vzdělání z oblasti marketingu a obchodu postupoval ve firemní hierarchii výše a výše. Firemní filozofii ovšem přijal za svou už ve chvíli, kdy k světovému výrobci motocyklů nastoupil: „Proč lidi milují jízdu? Japonci na to mají techniku ‚pěti proč‘ – k příčině věci se nedostanete, pokud se pětkrát za sebou nezeptáte proč,“ tvrdí Levatich v rozhovoru pro magazín Cycle World.

Miluju jízdu. Proč? Protože mám rád vítr ve vlasech.

„Takže: já miluju jízdu. Proč? Protože mám rád vítr ve vlasech. Proč máte rád vítr ve vlasech? Protože…. A tak odpovídáte a odpovídáte a vždycky se nakonec dostanete k věcem, jako je svoboda, nezávislost. Já vím, že jsem osobnost, že nejsem součástí žádného stáda. A pak se dostanete k základním prvkům napříč kulturami, generacemi, a pohlavími. Proč právě jízda dokáže tohle v lidech vybudit? Je to země zaslíbená, ale těžko se to popisuje. Harley-Davidson tomu říká osobní svoboda.“

levitich png2

Naši kulturu není jednoduché změnit. A není ani vhodné ji měnit.


Čistá a surová energie

V roce 2015 se Matthew Levatich stal výkonným ředitelem a prezidentem společnosti. Hlavní úkol zněl: provést firmu s obratem 5 miliard dolarů ročně, u které je oddanost zákazníků takřka bezmezná, náročným údobím, kdy pokles prodaných motocyklů klesá a kdy navíc díky Trumpově obchodní válce hrozí, že Harley Davidson bude muset přesunout své tradiční výrobní závody z Ameriky na jiné kontinenty. „Vážím si toho, že více než sto let je v nás všech vášeň pro to, co děláme, pro značku i pro jízdu,“ říká Levatich. „To v ostatních společnostech nenajdete: je to čistá surová energie, která se vlévá do všeho, co děláme, a činí nás lepšími.“

matthew levatich

Matthew Levatich


O tom, jak velká je oddanost značce a jak moc filozofie společnosti ovlivňuje její přístup, hovoří způsob, jakým se vyrovnali s krizí. „Nebudeme přezásobovat trh. Žádné slevy nepřicházejí v úvahu. Naší silnou stránkou je vášeň a důvěra, kterou máme v naše zákazníky. Proto tuhle hru nebudeme hrát. Nechceme snižovat hodnotu značky.“ Snad i proto, že jednou ze základních atributů značky je svoboda – svoboda dělat něco jiného než ostatní, svoboda zůstat svůj. A když to přijmete za své, můžete si dovolit řídit celosvětový motocyklový kolos třeba v kožené bundě.

zdroj: Cycle World

Zdeněk Strnad

Zdeněk Strnad (zs)

Nové technologie, komunikace, média, společnost. Horké sprchy a studené pivo.

Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.