39 % zpráv v médiích jsou dezinformace, a na sociálních je to ještě horší - až 65 % zpráv je podle Američanů účelových a neověřitelných

Přečteno 1562x

Názory Američanů na dezinformace a účelová zkreslení ve zpravodajství zjišťovaly výzkumy organizací Gallup a Knight Foundation na vzorku 1400 Američanů během letošního února a března.

 

Konzumenti zpravodajství věří, že zprávy, které nacházejí na sociálních médiích, jsou zaujatější a méně přesné než zprávy, které čtou na jiných platformách. Tradiční média pak za dezinformační považují spíše republikáni než voliči demokratů. Nejlepší pověst ale mají v Americe média veřejné služby, a to napříč politickým spektrem. Američané hodnotili jako nejpřesnější zpravodajské zdroje veřejnoprávní televizi PBS (Public Broadcasting Service), agenturu Associated Press a rádia sdružená v organizaci NPR (National Public Radio). Zpravodajské zdroje vnímané jako zaujaté byly obvykle onačovány jako nepřesné. Výjimky tvoří velké tradiční noviny jako The New York Times a The Washington Post, které byly obecně považovány za zaujaté a přitom stále pravdivé.

Názory na média a zpravodajství ovlivňuje zásadně vzdělání respondentů. Američané s vyšším vzděláním budou méně pravděpodobně vnímat zprávy jako dezinformace – týká se to absolventů středních škol, vysokých škol a postgraduálního studia, lidé s nižší úrovní vzdělání budou naopak považovat zprávy za dezinformace častěji.

Nejčastěji zmanipulované informace naleznete na sociálních sítích, shodují se republikáni i demokraté

Vnímání zpráv formují také politické názory. Republikánští respondenti například považují zpravodajství za zaujaté mnohem častěji než demokraté (77 % versus 44 %). Všichni napříč politickým spektrem se shodují, že nejčastěji zmanipulované informace naleznete na sociálních sítích.

Když se Američané setkají s nějakou dezinformační zprávou, ověřují ji na svých obvyklých zdrojích zpráv. 83 % respondentů uvedlo, že k ověření pravdivosti používají své oblíbené zpravodajské zdroje, dále hledají víc informací na internetu a navštěvují takzvané fact-checking weby, tedy místa, která uvádějí dezinformace na pravou míru. Republikáni dezinformace častěji konzultují s rodinou a informace na speciálních webech ověřují méně často. 

 

Téměř čtvrtina respondentů uvedla, že dezinformace sdílí. Většina z nich však doplňuje, že sdílí příběh s podezřelou dezinformací, aby problematiku osvětlili ostatním. Mnohem menší procento respondentů tvrdí, že dezinformace sdílejí, aby se dostaly k širšímu publiku.

foto: Profimedia, zdroj: Poynter.org

Jan Handl

Jan Handl

Má rád nové technologie a trendy, ale i historii a čtení. V obrovském množství informací se snaží odhalit ty nejdůležitější a nejzajímavější.

Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.