Letitá otázka, která stále nemá jednoznačnou odpověď. Řešení bývá kompletní zákaz i žádné omezení. Oboje je ale stejně špatné i nepraktické.

Přečteno 2956x

Stále více času trávíme zahleděni do displejů. Mobilní telefony, tablety, počítače, notebooky i televizní obrazovky ukrajují z denního času i několik hodin. Aktuální Internet Trends Report od Marry Meeker ukazuje u dospělých 5,9 hodiny denně ve společnosti digitálních médií. Největší část, 3,3 hodiny, tvoří mobilní zařízení, což je více než dvakrát tolik, než tomu bylo před pěti lety.

Děti se s displeji dnes setkávají poprvé někdy okolo tří let věku. Zalíbí se jim tablet, baví je ho zkoumat, velmi brzy na něm začnou sledovat videa z YouTube, hrají hry. YouTube a hraní her jim ostatně vydrží minimálně další dekádu, jen se rozšíří na mobilní telefon a počítače. Dnes je velmi snadné odložit dítě k YouTube místo dřívějšího tradičního odkládání k televizní obrazovce.

Všeho s mírou, i času s obrazovkou

Máte-li snad doma dítě okolo deseti let, měli byste být rádi, pokud zájem o mobily, tablety a počítačové hry zásadně nejeví. Běžný stav je ten, že dítě ochotně v sobotu vstává v šest ráno, aby mohlo s kamarády začít hrát Fortnite, PUBG, CS:GO či (pořád ještě občas) Minecraft. Pokud ho od displeje neodeženete, zůstalo by tam až do večerních hodin.

Pokud ho od počítače odeženete, přemístí se k mobilnímu telefonu či tabletu. Včetně projevů vynalézavosti ve zdůvodněních, že „tam zrovna něco hledá do školy“.  Odhánění vyvolává odpor úměrný stoupajícími věku, včetně průpovídek typu „nemám tady žádný práva“ a nějakých těch řečech o zlých, nepřejících rodičích.

Pokud vaše dítě nejeví zájem o mobily, buďte rádi. Děti běžně vstávají v sobotu v 6, aby mohly začít hrát, a zůstanou u toho až do večerních hodin.

Zatímco v letech dřívějších jste mohli dítě nachytat s baterkou pod peřinou při čtení knihy, dnes to bude spíše mobilní telefon a všudy přítomné YouTube. V pokročilejším věku Instagram či Snapchat. Ovšem jako ve všem i tady platí všeho s mírou. Hraní počítačových her a ovládání počítačů i mobilů sice na jedné straně stimuluje některé prospěšné schopnosti, ale na straně druhé má negativní dopady. Na pozornost, na klidný spánek, na rozvoj schopnosti komunikovat, psát a číst.

Co je ta správná míra

Správná míra je problematická záležitost, neexistuje jednoznačné určení, ale jisté je, že čím mladší dítě je, tím by doba s obrazovkou měla být menší. Zahraniční zdroje například u dětí do 6 let doporučují maximálně hodinu denně. Neříkají ale nic o tom, zda si „nevyčerpané“ hodiny může dítě „převádět“ do dalších dnů. Ani o tom, jak vhodné či nevhodné je právě ono dlouhodobější hraní, byť s podobně dlouhodobými přestávkami.

Děti do 6 let by měly být u obrazovky maximálně hodinu denně.

Nic není známo ani o tom, zda společně trávený čas online je méně škodlivý než čas trávený o samotě. Byť je asi dost možné předpokládat, že (například) společné hraní Minecraftu (či Fortnite, pokud chcete být „in“) může být skvělý způsob, jak zaujmout dítě a trávit společný čas v aktivitě, kterou má v oblibě.

Studie vám nepomohou

Trochu ty snahy omezovat čas trávený s displeji kazí i to, že neexistuje jednoznačná shoda ani mezi studiemi. Jedna z nich od Oxford Internet Institute a Cardiff University zjistila, že neexistuje žádná spojitost mezi časem tráveným s obrazovkou a „well being“ dítěte. Roli podle této studie hraje hlavně to, jak se rodičům daří digitální svět objevovat společně s dítětem. Nepomůže ani studie z University of Michigan, která se věnovala dětem od čtyř do jedenácti let. Ta vlastně také ukazuje na to, že není rozhodující strávený čas, ale to, jakým způsobem děti zařízení používají.

 Negativní dopad na děti bude mít spíše skutečnost, že jim neumožníte dělat to, co dělají jejich vrstevníci.

online skola

Děti by měly digitální svět objevovat společně s rodiči

Odpůrcům se nebude hodit ani studie, která u dospělých zjistila, že menší množství času věnovaného elektronické komunikaci vede k vyššímu pocitu štěstí. Byť v její neprospěch mluví řady studií, které upozorňují, že sociální sítě vyvolávají deprese. Negativní dopad na děti bude mít spíše skutečnost, že  jim neumožníte dělat to, co dělají jejich vrstevníci. Ať už jsou to počítačové hry, sociální sítě nebo YouTube.

Varovné signály vs. přínosy

Spíše než prostému omezování času s displeji bývá dobré věnovat pozornost tomu, zda používání technologií nemá na dítě nějaké negativní dopady. Sledujte emoční stav, sociální interakce, chování ve škole, poruchy spánku i projevy závislosti. Varujícími signály bude špatné chování, ztráta zájmu o cokoliv mimo digitální aktivity.

Související…

Mobily jsou nástroje, nedělejme z nich zlatá telataMobilů je moc a zabíjejí planetu, každé dva roky chceme novýMámo, proč máš mobil raději než mě?

Každé dítě je navíc jiné, takže nějaké obecné určení vhodného online času je nemožné. Vedle hlídání toho, jak dlouho je dítě online, hlavně nezapomínejte sledovat, co online dělá, s kým a jak komunikuje. V tomto ohledu je digitální svět podstatně nebezpečnější, než kolik hodin denně někdo používá obrazovku.

Z většiny studií i zkušeností plyne, že aplikace, hry a online svět mohou být přínosné tím více, čím více se podaří zachovat rovnováhu mezi online a offline a zapojit možnost vzdělávání se a zábavy.

foto: Shutterstock

Daniel Dočekal

Daniel Dočekal

Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.