Firmy, které při pohovorech používají super chytrou kameru napojenou na počítač, se k tomu nehlásí

Přečteno 2384x

Firma Unilever (ano, většina pracích prášků, čisticích potřeb a taky Lipton, Magnum, Knorr…) už rok vyhodnocuje uchazeče o zaměstnání s pomocí umělé inteligence. Mají zde k dispozici kameru, která je schopna číst vaše emoce, a tím pádem vyhodnotit například to, zda jste opravdu do práce ve firmě tak diví, jak zaměstnavateli tvrdíte.

Kádrováci, kteří novinku používají, si pochvalují, že jim dovoluje vyhodnotit daleko větší počet kandidátů, než by klasickým pohovorem kdy mohli zvládnout. Technologie lidi roztřídí, aby se lidé z HR osobně setkali s těmi nejslibnějšími kandidáty. Ti, co novinku vyzkoušeli, si pochvalují, že se takto dá eliminovat nespravedlivost osobních sympatií a antipatií, etnické předsudky nebo předsudky vůči pohlaví.

Co se stane s daty?

Poradkyně na inovaci dat v Privacy International Frederike Kaltheuner souhlasí, že osobní pohovory mohou být nefér, ale přesto říká: „Nový systém přináší nové problémy.“ Tím největším je problém soukromí a toho, co se stane s daty poté, kdy jsou analyzována. Není dosud ani jasné, jestli data pro algoritmy určující emoce jsou chráněna zákony.

Kádrováci z Unileveru jsou spokojení. Během roku a půl jim
metoda používající umělou inteligenci
ušetřila 50 tisíc pracovních hodin.

A dokonce i Paul Ekman vlastnící firmu na školení specialistů, kteří pak emoce dešifrují, připouští, že metoda používající umělou inteligenci je spolehlivá jen do určité míry. A dosud neexistuje studie, která by ilustrovala a vysvětlovala jejich průkaznost. Dalším problémem je, že lidé, kteří si uvědomí, že je někdo sleduje, změní chování.

Ale kádrováci z Unileveru jsou spokojení. Během roku a půl jim metoda používající UI (umělou inteligenci) ušetřila 50 tisíc pracovních hodin. Bohužel se s metodou ani nechlubí a ani se nechtějí podělit o své zkušenosti.

Jak nová technologie funguje?

V sedmdesátých letech američtí psychologové Paul Ekman a Wallace V. Friesen klasifikovali výrazy lidské tváře. Svoji metodu nazvali Facial Action Coding System. S jejím využitím je kvalifikovaný specialista schopen určit, jestli je úsměv upřímný, a stačí mu k tomu vidět fotografii obličeje. Podobným způsobem funguje umělá inteligence.

Čtěte také:

Nebezpečí umělé inteligence? Sbírá o nás data každou vteřinu
Zde je 21 pracovních míst, která pro lidi vytvoří umělá inteligence
Od technologického zlomu nás dělí jen dvě desetiletí

Odborník nejdříve označí emoce stovek nebo tisíců různých výrazů (na fotografii nebo na videu) a pak nechá algoritmus, aby je vyhodnotil. Výsledky algoritmu se poměřují s výsledky odborníka a chybami se algoritmus koriguje. Proces se opakuje tak dlouho, až jsou chyby eliminovány. Jakmile je proces u konce, algoritmus je schopen bezchybně zhodnotit výraz tváře, kterou předtím nikdy neviděl.

foto: Shutterstock, zdroj: The Guardian

Anastázie Harris

Anastázie Harris (ash)

Novinářka, publicistka, autorka knihy Alžběta II.: Pracující žena. Jinak také pracující žena.

Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.