Nejdražší česká hra má obrovský úspěch, získává ocenění a kupují si ji miliony uživatelů

Přečteno 2348x

Česká hra Kingdom Come: Deliverance pochází z pera (či spíše z klávesnic) českého studia online her Warhorse Studios. Události odehrávající se v českých zemích 15. století nesou jak prvky fantasy, tak historického světa.

Začíná to jako každá druhořadá fantasy: syn kováře vede poklidný život v nudné vesnici, flirtuje se svojí dívkou, dělá neplechy s kamarády a pomáhá rodičům… když tu se do vesnice přiřítí nájezdníci a všechny zmasakrují. Je na čase, aby se Henry, jinak silně nevýrazný charakter, změnil v hrdinu.

Má to jeden drobný háček. Už zde se jedná o historickou událost. V roce 1403 vpadly na rozkaz maďarského krále Zikmunda kočovné kmeny Kumánů do vesnice Stříbrná Skalice (dnešní Rataje nad Sázavou). Proč ten útok? Přece kvůli stříbrným dolům. Ostatně i zbytek hry je až bolestivě realistický.

Hra, anebo realita?

Oproti tradiční fantasy tu nenajdete skřety, elfy, ani trpaslíky. Ve hře neexistuje magie, ani zázračné zbraně (pouze křesťanské relikvie, v nichž stejně není ukryta žádná moc). Nenaplňujete heroické proroctví. Prostě se snažíte přežít. Stejně jako v životě i v Kingdom Come: Deliverance (Nástup království: Osvobození) se učíte tím, že něco děláte.

Deliverance je aktuálně nejdražší českou hrou. Možná i proto zaznamenala obrovský úspěch.
Už před jejím vydáním na trh se prodalo na 100 tisíc kusů, dva dny po jejím zveřejnění to bylo už přes půl milionu a týden od spuštění celý milion.

Například čím častěji jezdíte na koni, tím lépe vám to jde. Když vás chytnou při krádeži, skončíte ve vězení. Když při hádce tasíte meč, nepřítel se nejspíš vyděsí a omluví se vám. Souboj s více než dvěma protivníky nejspíš nepřežijete. Pokud budete pít alkohol, opijete se, zkažené jídlo vám způsobí otravu a šlechta bude více ochotná se s vámi bavit, když se nejdřív vykoupete. Jenže není to na překážku? Netkví kouzlo her v tom, že se proměníte v superhrdinu a poloboha, který bez problémů proskáče veškerými nástrahami v zábavné kombinaci příběhu a akce?

Most mezi mainstreamem a indie hrami

„Trend, který vidím u hlavního herního proudu, je vytvářet hry, které hráči mohou opouštět. Jsou tedy vhodné i pro příležitostné hráče, kteří při hraní nechtějí přemýšlet. Jsou to hry, které se v podstatě hrají samy. Nabízí vám řadu náznaků, rekvizit a užitečných nápověd, díky kterým nikdy nemusíte přemýšlet, co udělat v příštím kroku," říká o hře její hlavní produkční Martin Klíma.

„Indie, tedy nezávislé hry, jsou na druhou stranu mnohem originálnější, ale také náročnější, protože mají omezený budget a musí sáhnout po formátu, který je snazší vyvinout. Kingdom spojuje oba přístupy dohromady. Srdcem je to indie hra, která je náročnější, tvrdší, brutálnější, ale s vizuálem a produkční hodnotou her hlavního proudu.“

Čtěte také:

Girl Geeks přede dveřmi: proč množství hráček počítačových her roste
Mohou videohry vyléčit depresi?
Jednoduchá počítačová hra může děti naučit stravovat se zdravě, prokázala studie

Klíma založil společnost Warhorse Studios společně s herním designérem Danielem Vávrou v roce 2011. Kingdom Come: Deliverance je aktuálně nejdražší českou hrou. Možná i proto zaznamenala obrovský úspěch. Už před jejím vydáním na trh se prodalo na 100 tisíc kusů, dva dny po jejím zveřejnění to bylo už přes půl milionu a týden od spuštění celý milion. V anketě Křišťálová lupa získala 3. místo v kategorii Globální projekty českých tvůrců a na německém Gamesconu 2017 byla označena za nejlepší hru veletrhu. Rozhodně se ale nejedná o první českou hru, která by dobyla svět. Mezi další známé tituly patří například Mafia, Polda, Operace Flashpoint či Vietcong.

„Je to skutečný život? Je to fantasy? Díky bohu, Kingdom Come: Deliverance kombinuje hru a realitu. Nemusí být tak přitažlivá jako mainstreamové hry, ale to je v pořádku. Každý, kdo je ochotný ponořit se do vedlejších proudů herního světa a nebojí se her, které neodpouští chyby, by měl tuto zkusit. Otevřete oči, vyzkoušejte hru a uvidíte,“ doporučuje uživatel Hooked Gamers na serveru recenzí počítačových her Metacritics.com.

foto: Warhorse Studios, zdroj: PCgamer

Vojtěch Žák

Vojtěch Žák

Spisovatel, který píše komiksy pro děti za zvuků heavy metalu. Osobní kouč a trenér, který si dělá radost cestováním a vzděláváním.

Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.