Ořechy, olivy, avokáda... to je váš jídelníček. A cukry omezte na minimum.

Přečteno 4595x

Víte, co je hlavní složkou potravy Eskymáků? Živočišný nasycený tuk. Eskymáci dokázali sníst až několik kilo velrybího tuku na posezení a myslíte si, že měli někdy infarkt nebo mrtvici? Odpověď zní ne. Jak je možné, že byl všechen tuk ve stravě považován za škodlivý?

Jednoduše řečeno, jednou se stala chyba ve vědeckém výzkumu, a když se na ni přišlo, záměrně se vše zametlo pod koberec. Není tedy pravda, že maso či vajíčka zvyšují špatný cholesterol. Kvalitní živočišné tuky dodají tělu potřebné živiny a zasytí, což zamezí tomu, že se dojídáme nezdravými potravinami.

tuky3

Potraviny obsahující transmastné tuky jsou nezdravé

Které tuky škodí?

Vyhýbat bychom se měli transmastným tukům – jedná se o všechny výrobky, ve kterých jsou obsažené ztužené pokrmové tuky. Nalezneme je v levných čokoládách, trvanlivém pečivu, tukových polevách, sušenkách, ale i v rádoby zdravých müsli tyčinkách atd. Rovněž nedoporučuji konzumovat margaríny, jsou to opět jen chemicky a uměle vytvořené produkty plné škodlivých látek. Vyřadit bychom měli také většinu rostlinných olejů až na kokosový, olivový, avokádový a rýžový.

Zdraví prospěšné

Nasycené tuky bychom naopak měli zařadit do jídelníčku. Patří sem kokosový olej, tučné maso, drůbeží kůže a mléčné výrobky a nebojme se ani vajíček. Tuk z masa samotný nám výši špatného cholesterolu neovlivní, jde především o nečistotu masa dnešní doby, plného toxinů, a ani s mléčnými výrobky bychom to neměli přehánět, preferovat bychom měli maso či mléčné výrobky v bio kvalitě a od šťastných zvířátek. Tento fakt potvrzuje i Tomáš Kašpar v knize Krutá hra o Tvé zdraví. Mononasycené tuky jsou naopak velice vítanou záležitostí, jedná se o většinu ořechů, oliv a avokáda. Měli bychom rovněž navýšit Omega-3 mastné kyseliny. Jejich nejlepším zdrojem je lněné semínko a ořechy.

 

Co tedy jíst?

Chcete-li zhubnout a vyvarovat se vysokému cholesterolu, krevnímu tlaku, cukrovce, infarktu apod., jezte tučnější výrobky, které tvoří více než 40 % ve vašem jídelníčku, jak doporučuje i doktor Austin Jeans ve své knize The low-carb companion. Zasytí vás na delší dobu a nebudete mít tak chuť uzobávat kde co. Naopak omezte příjem sacharidů, jako jsou cukrovinky, slané pochutiny a další jednoduché cukry.

foto: Shutterstock, zdroj: Dr Austin Jeans: The low-carb companion

Veronika Jandová

Veronika Jandová

Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.